Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rullgott
Hej!
Har en V70N 2001, 2.4 med 140 hk.
Motorlampan har blörjat lysa och första gången gick den att återställla genom att koppla ur batteriet, dock tändes den igen efter några dagar.
Det enda jag känt är att det ojämn tomgång och ev misständning vid acceleration o då på låga varv.
Lämnade in bilen för att få en diagnos och felkoden sa då (enl bilverkstan) attt det var misständning på flera cylindrar. Det gick inte att utläsa vilken av cylindrarna.

Vad kan felet vara? Har varit inne på att det kanske kan vara någon/några tändspolar men borde inte det komma upp då man läser av felkoden? Hur kollar jag dom på bästa sätt utan att behöva köpa fem nya?

Tändstiften och kablaget ska vara ok.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av hollan
jo du får fram vilken cyl som det har misständt på ingen volvo verkstad då? för med vida som alla volvo åf har får man ut vilken som misständer
det du kan göra är att rycka kabeln på tändspolen när motorn är igång och då hör du om den går eller ej på den cyl och på så sätt utesluta dom hela för om alla 5 är dåliga så hade inte bilen gått över huvudtaget :D max 2st gissar jag på annars klarar den inte hålla sej igång men och andra sidan så har alla suttit där lika länge så antagligen kommer du få byta dom andra så småningom
Användarvisningsbild
av CarMan
Det finns feloder som visar exak vilken cylinder som misständer, det fins även felkod som bar visar misständning utan att säga vilken cylinder.
Sen är mät stoden för misständning inte helt till förlitlig. Extra svårt blir det om miss tänd ingen inte beror på nått som är på tändnings sidan. Det måst nämligen var en mycket tydlig tänd miss som upprepas flera gånger för att en morskt felkod ska lagras.
Tack för svaren.

Verkstaden jag haft den inne på var en av Mekonomens. Deras instrument kunde inte få fram
Någon specifik clinder för misständningen.
Ska kolla tipset om att rycka kabeln till tändspolen, tror dock att den går på alla cylindrar om än ojämnt på tomgång. Pendlar upp o ner mellan ca:700-1000 varv.
Användarvisningsbild
av jimDK
ojämn tomgång och ev misständning vid acceleration
om "misständning" är dålig acceleration och hukkende gang, da kan det vara gas-spjället (aka ETM, 2001 har spjäll från MagnetiMarelli).
Har du kollat det?

Bra ide at kolla exakte felkoder, med PPC eller på Volvo.

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]