Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade i helgen tänkt demontera högtryckspumpen till lyktorna för funktionstest men gav upp då jag inte vill förstöra mer än nödvändigt. Är det bara att dra den rakt ut ur behållaren eller ska den vridas på nått vis, och ska gummitätningen bli kvar i behållaren eller ska den följa med ut? Det går inte att få lös kontakten utan att ta ut pumpen så den måste UT! Hoppas på tips :-)-)
Hej. Jag bytt min pump på min XC70.
Jag var tvungen at insörskaffa min en lång platttång ( ca 20-30 cm lång) så att jag fick bort låsringen till slanganslutningen.
Därefter lyckades jag att lirka ut pumpen från behållaren med en mejsel. Packningen sitter kvar o behållaren.
Operationen tog ca 30 min och då slapp jag riva hela fronten.

//Jimjam
jimjam1 skrev:Hej. Jag bytt min pump på min XC70.
Jag var tvungen at insörskaffa min en lång platttång ( ca 20-30 cm lång) så att jag fick bort låsringen till slanganslutningen.
Därefter lyckades jag att lirka ut pumpen från behållaren med en mejsel. Packningen sitter kvar o behållaren.
Operationen tog ca 30 min och då slapp jag riva hela fronten.

//Jimjam
Tack för info :-)-)
Allt man tar i på dagens bilar är ju av plast så man törs inte "vålda" för plötsligt blir inköpslistan lååång.
Perra83 skrev:Vart sitter den pumpen?
Antar att spolningsmekanismen till lyktorna åker upp av trycket från själva pumpen? Min lyktspoling fungerar inte men det gör inget...
Pumpen sitter i botten på behållaren. På stötfångaren sitter det fasta sprutmunstycken, i alla fall från my05. Tidigare modeller hade om jag inte har fel torkare och vanlig spolarpump. Jag tycker att det är grymt irriterande med skitiga lycktor då ljuset är kasst från början, det blir ju inte bättre nu när allt smältvatten rinner ut på vägarna och dammar upp. Har funderat på att konvertera helljuset till xenon. Vad är uppfattningen om det?

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]