Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min S60 2.4T -01 8400 mil har det börjat "kvittra" under huven och jag är nära på säker att det är styrservopumpen...

Har "hört" ett rykte att oljebehållarn är felkonstruerad så att livslängden på pumparna inte blir/är vad den ska?

Någon sakkunning som vet mer, vad kostar det ungerfär att få en styrservopump utbytt på märkesverkstad?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Allstå jaghar liknande problem med min bil..märkte det igår eftermiddag..
Det läcker lite olja från slangen tror jag som går till styrservo behållaren, Den sitter precis vid kylarvätske behållaren..Får be en vän titta på det eller köra in till volvo...

Blir riktigt irriterad när något läcker...
LJN skrev:På min S60 2.4T -01 8400 mil har det börjat "kvittra" under huven och jag är nära på säker att det är styrservopumpen...

Har "hört" ett rykte att oljebehållarn är felkonstruerad så att livslängden på pumparna inte blir/är vad den ska?

Någon sakkunning som vet mer, vad kostar det ungerfär att få en styrservopump utbytt på märkesverkstad?
Det är inge fel på servo pumparna. jag har hört ett rykte om at Elvis lever :wink:
LJN skrev:På min S60 2.4T -01 8400 mil har det börjat "kvittra" under huven och jag är nära på säker att det är styrservopumpen...

Låter ju snarare som att du har för lite olja i pumpen, prova fylla på även om den står över min.

/Anders
CarMan skrev: Det är inge fel på servo pumparna. jag har hört ett rykte om at Elvis lever :wink:
Rätta mig om jag har fel CarMan, men har bytts modell på pumparna iom modellår 03.

Annars så JA, styrservooljebehållarna kan trilskas, min är utbytt på garanti.

Kolla slangförbanden, vanligt förekommande att man måste tajta till dom.

/L
av LJN
-Jodå, jag har fyllt mer olja än min-markeringen. Sen kan jag utveckla det lite mer:

Det rykte jag hörde var att den "nya" oljebehållare har en ny invändig cellvägg samt att returoljan går in på ett ställe längre bort från "utloppet"

Som det är på min så kommer returen in direkt över utloppet och åtminstone i teorin kan det innebära att mindre luftbubblor kan gå med.

Och sist, luftbubblor i oljan kan innebära förkortad livslängd på pumpen.

Diskussionen fortsätter...
av nevyn
Finns mig veterligen inte någon ny behållare, däremot bytte den artikelnummer nån gång. Rätta mig om jag har fel.
av Perra N
Prova att byta oljan, och fyll på till lite över max, då minskar man risken för att pumpen tar stryk. Av någon anledning, så brukar oljan börja skumma efter några år, och det är inte bra för pumpen.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Har en vän som arbetar på Volvo /Värnhem ( malmö ) enligt honom så är många oljebehållare dåliga och måste bytas ut, händer också att slangen läcker...men behållaren har många bytt enligt honom...
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror inte man bytt servo pump.
Där imot var det fel på många behållare 99-01
Men dom som läcker efter dtta är det ofta slang eller slangklämor som är felet.

strunta i nivå sticken. behållaren ska vara fyld, så nivån presis når över den stpra slangen som ligger uppe på servo pumpen, ennars har du en luftbubbla där!
Missljud AC (kompressor bytt)

Ja, så tänker jag också.. och m&a[…]

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]