Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Ja du...det är inte lätt... :roll: Gallret sitter fast så det nästan är löjligt!

Här är den officiella bilden på hur ett verktyg kan tillverkas och hur den ska användas. Jag hade dock varken en extra oljesticka eller svetstråd tillhanda, och jag har svårt att tro att de är tillräckligt starka för att klara jobbet, så jag tog en insexnyckel (typ 1,5 mm) och böjde till den raka änden till en ögla som jag kunde greppa om med en tång. Sen tryckte jag ned änden med 90°-vinkeln mellan gallret och "klädseln" på instrumentbrädan och vred om. Sen var det bara att ta i som f*n och hoppas att gallret släppte utan att något gick sönder.

Mvh
/Fred
av Fred
Det testade jag först matte75 men såg omgående att kanten på hålet i instrumentbrädan började deformeras så jag slutade direkt. Dessa små deformationer finns fortfarande kvar men jag har inte brytt mig om att försöka fixa dem.
av Fred
Det viktiga är att man får drag rakt upp. Försöker man bända så är risken stor att man deformerar vadderingen på instrumentbrädan.

Jag försökte komma åt från undersidan genom att ta loss ventilationsgallren men det var i princip omöjligt, åtminstone med mina manshänder.
Användarvisningsbild
av hollan
andvänd falsben ta i hörnan ha demonterat flertalet sådanna galler och har aldrig råkat på att dom sitter särskilt hårt
av Fred
Då verkar du ha haft tur hollan, för jag och många med mig har råkat ut för att de suttit stenhårt. Sen får ju var och en avgöra om man vill följa Volvos anvisningar eller inte...
Användarvisningsbild
av hollan
har aldrig råkat på detta och följer volvos anvisningar med falsben

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]