Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicasl
Hej.
Har letat runt bland trådarna utan att finna ett svar.
Det är så här..

Har en V70-01 T5 (B 5234 T3) som läcker olja.
Stället det läcker ifrån är ovanför oljekylen som sitter vid tråget.

Jag har gjort rent ( tvättat / avfettat ) motorn där det har läckt och bytt O-Ringarna för oljekylen.
Jag kan inte se något läckage på de vanliga ställena så som packboxar etc.
Inget läckage från returröret från turbon vad jag kunde se heller.
När bilen står stilla så läcker det knappt något alls och det gjorde den innan bytet av o-ringarna så den delen är fixad.

När jag testade att låta motorn gå på tomgång så såg jag inget läckage där under,men bad min son att hålla 2500rpm en stund ( 1-3min ) och då såg det ut att komma från oljtrågsbulten ovanför oljekylen?

Frågan är om det är vanligt med läckande oljetrågsbultar dito packningar?

Nästa fråga är om det bara är att släppa på oljetrågsbultarna och byta packning ( naturligtvis tappar jag ur oljan !! )
Såg att de nedre vxl-bultarna var skruvade genom tråget med samt att oljefiltret måste släppas vid ev demontering av tråget.

Någon med erfarenhet av liknande symptom?
av Nicasl
Finns inget lock bakpå blocket vad jag kan se?

Läckaget ser ut att komma från bultskallen ovanför oljekylen.
Inget läckage ovanför trågets kant.
av Nicasl
Skall prova att limma varje bult till tråget ( bak-kanten ).
Har Loctite packningslim för ändamålet :wink:

Återkommer om detta funkar..
av olson
I bakre gaveln på blocket finns gummiplugg (iaf på D5) där läckage kan uppstå. Lätt att byta om lådan tas bort :evil:
av Nicasl
Uppdaterar och tackar för de svar jag fått av Er alla :)

Ang ev lock och pluggar så har inte min motor något liknande vad jag kan se?

Hur som,har tömt ur oljan igen ...suck... och demonterat oljekylen igen samt demonterat de 5 bultar som sitter mot oljetråget ovanför oljekylen samt 3st mot förarsidan sett från oljekylen.

Har rengjort dessa samt ytan alla bultar ligger an mot ( inkl oljekylens bultar 4st ) och därefter haft på Loctite Quick Gasket 5210 på samtliga bultar och på utsidan av de o-ringar som ligger an mot oljekylen.

Monterade tillbaka allt samt fyllde på ny olja igen ... suck ... och körde en testrunda på 30km ungefär i vanlig fart ( 90-100 ) utan att pina skiten ur motorn.

Kom hem igen och kontrollerade om ev läckage kvarstod,men inget ..sipp..nada hade kommit mot tidigare oljehav efter samma sträcka.. :D

Kanske för tidigit att ropa "Heurka" ,men det ser onekligen kanon ut :D

Kommer att uppdatera denna tråd fortsättningsvis i fall andra råkar ut för samma he...te med liknande läckage,vem vet det kanske hjälper någon fler än bara mej?
Användarvisningsbild
av StefanT5
Satt bultarna löst eller var de dragna?
Kan ju vara att de har losnat lite så det har börjat läcka runt bultarna.
av Nicasl
Nejdå,samtliga bultar var ordentligt åtdragna.
Men märkte när jag skulle släppa på de ovanför oljekylen att det småbubblade lite just innan de släppte helt?

Nu vet jag inte med 100% säkerhet vart det läckte,men när jag/vi testade att varva motorn runt 2500rpm i 1-2min så blev den ena av trågbultarna oljig efter typ 30sek.

Torkade av den men det tog bara en liten stund så var den oljig igen ( inga enorma mängder men likväl läckage ).

Lossade bultarna till tråget 1 åt gången och drog tillbaka den med Loctite Quick Gasket 5210 innan jag lossade nästa och så vidare.

Anbringade Loctiten även på de torxskruvar som håller oljekylen på plats mot tråget samt strök på loctite på o-ringarnas yttre anliggningsyta mot oljekylen.

Allt detta har hittills fungerat och inget läckage "so far" går att se?
Har bilen i garaget just nu med papper under för att spåra det minsta läckage,men inget ännu :D
Användarvisningsbild
av StefanT5
Är säkert packningen mellan tråget som börjar bli lite dålig.
Bara hoppas det håller då framåt.
av Nicasl
Ja,jag misstänker att det kom därifrån,men det återstår att se med tiden.
I annat fall är det bara att riva ner och limma om.

Är det bara där det läcker så är jag nöjd.
Blev lite fundersam och orolig ett tag om det kom från ett läge högre upp på motorn,men så är/var inte fallet turligt nog.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.