- tor 17 mar 2011, 15:05
Hej.
Har letat runt bland trådarna utan att finna ett svar.
Det är så här..
Har en V70-01 T5 (B 5234 T3) som läcker olja.
Stället det läcker ifrån är ovanför oljekylen som sitter vid tråget.
Jag har gjort rent ( tvättat / avfettat ) motorn där det har läckt och bytt O-Ringarna för oljekylen.
Jag kan inte se något läckage på de vanliga ställena så som packboxar etc.
Inget läckage från returröret från turbon vad jag kunde se heller.
När bilen står stilla så läcker det knappt något alls och det gjorde den innan bytet av o-ringarna så den delen är fixad.
När jag testade att låta motorn gå på tomgång så såg jag inget läckage där under,men bad min son att hålla 2500rpm en stund ( 1-3min ) och då såg det ut att komma från oljtrågsbulten ovanför oljekylen?
Frågan är om det är vanligt med läckande oljetrågsbultar dito packningar?
Nästa fråga är om det bara är att släppa på oljetrågsbultarna och byta packning ( naturligtvis tappar jag ur oljan !! )
Såg att de nedre vxl-bultarna var skruvade genom tråget med samt att oljefiltret måste släppas vid ev demontering av tråget.
Någon med erfarenhet av liknande symptom?
Har letat runt bland trådarna utan att finna ett svar.
Det är så här..
Har en V70-01 T5 (B 5234 T3) som läcker olja.
Stället det läcker ifrån är ovanför oljekylen som sitter vid tråget.
Jag har gjort rent ( tvättat / avfettat ) motorn där det har läckt och bytt O-Ringarna för oljekylen.
Jag kan inte se något läckage på de vanliga ställena så som packboxar etc.
Inget läckage från returröret från turbon vad jag kunde se heller.
När bilen står stilla så läcker det knappt något alls och det gjorde den innan bytet av o-ringarna så den delen är fixad.
När jag testade att låta motorn gå på tomgång så såg jag inget läckage där under,men bad min son att hålla 2500rpm en stund ( 1-3min ) och då såg det ut att komma från oljtrågsbulten ovanför oljekylen?
Frågan är om det är vanligt med läckande oljetrågsbultar dito packningar?
Nästa fråga är om det bara är att släppa på oljetrågsbultarna och byta packning ( naturligtvis tappar jag ur oljan !! )
Såg att de nedre vxl-bultarna var skruvade genom tråget med samt att oljefiltret måste släppas vid ev demontering av tråget.
Någon med erfarenhet av liknande symptom?
Kört Bmw i 10 år....därför åker jag Volvo idag !!
- By 246