Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag änteligen blivit av med klonket :D i framvagnen på min XC90 -04, kommer nya missljud...Jag har fått ett malande, kraftigt sjungande resonansljud som är mycket påtagligt och irriterande vid motorvägsfart. Är det ett hjullager eller något värre? :evil: Ljudet börjar redan vid 80 km/tim och försvinner först vid 120 km/tim. Som värst är det i 95-110 km/tim, då låter den som en gammal sj-buss...

Det började för 6 månader sedan med lite resonans i 90 km/tim, men stadigt har resonansljudet ökat både i dB och i hastighetsomfång. Nu är det outhärdigt, folk som åker med frågar vad det är för kvalité på denna dyra bil

Det är att det är svårt att få verkstaden att förstå problemet, dom tycker man är en gnällspik. Men det skall inte låta så om en bil som gått 5000 mil och kostar en halv mille.

Är det något som har råkat ut för samma problem? Tacksam för alla tips
av Knasen
Jag skulle tippa på kardanaxeln, bara en gissning.
Användarvisningsbild
av CarMan
Molande ljud brukar man får från hjul lager, men dom bruker inte tystna efter en viss fart.
kardanaxel, vad är det som brukar låta där på XC90 ?

Det bör inte vara specilelt svårt för verkstan att hitla felet.
Om verkstan tycker du är gnällig kanske det beror på hur du bemöter dom (det är inte dom som byggt din bil, tänk på det)
Dom borde bara vara glad att du väljer just deras verksta (du kan ju åka till en annan återförsäljare om du inte är nöjd!)
av Knasen
Det sitter väl något mellanlager på kardanen
Användarvisningsbild
av CarMan
Knasen skrev:Det sitter väl något mellanlager på kardanen
Nä, det sitter inget mallan lager. (så fel kan jag väll inte minnas)
Trodde du viste nått jag inte viste...
av Knasen
Nej ärligt talat så är jag inte säker, skall kolla imorgon på jobbet :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
XC90 har iala fall haft en serie med felaktiga bakhjulslager.
du skulle åkt in på verkstan för 6 mån sen, då kanske du fårtt lite hjälp med betalningen...
Hur gammal är bilen?
av XC90 headache
Nybilsgarantin gick ut i december, så kanske jag kan få Volvo att stå för kostanden. Jag ska försöka få någon från verkstaden att åka med under mogondagen så får de själva höra, jag återkommer med vad de sa.
Användarvisningsbild
av CarMan
XC90 headache skrev:Nybilsgarantin gick ut i december, så kanske jag kan få Volvo att stå för kostanden. Jag ska försöka få någon från verkstaden att åka med under mogondagen så får de själva höra, jag återkommer med vad de sa.
Användarvisningsbild
av CarMan
XC90 headache skrev:Nybilsgarantin gick ut i december, så kanske jag kan få Volvo att stå för kostanden. Jag ska försöka få någon från verkstaden att åka med under mogondagen så får de själva höra, jag återkommer med vad de sa.
Det var just därför du skulle ha bokat tid för detta för 6 månader sen när ljudet kom!
Missljud AC (kompressor bytt)

Ja, så tänker jag också.. och m&a[…]

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]