Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1001430
Bara en givare sitter på v bakre bärarm iaf på 03 an ja hade. Ta den ställmotorn o se om något hoppat ur sitt läge el gått sönder. Du vrider ställmotorn ur sitt läge ha samtidigt skyddet på baksidan dentaget så ser du om reflektorn följer med när du rör motorn. Den har en plastkula på spindeln som är hakad i motsvarande på reflektorn.
#1001497
isak skrev:Bara en givare sitter på v bakre bärarm iaf på 03 an ja hade. Ta den ställmotorn o se om något hoppat ur sitt läge el gått sönder. Du vrider ställmotorn ur sitt läge ha samtidigt skyddet på baksidan dentaget så ser du om reflektorn följer med när du rör motorn. Den har en plastkula på spindeln som är hakad i motsvarande på reflektorn.
Ställmotorn ? Är inte den till för helljuset? Jag har för mig att det sitter en motor längre ner på lyktinsatsen som ska ställa upp strålkastaren för halvljuset. Den ser svårutkomlig ut, så jag antar att hela insatsen måste tas bort för att komma åt.

Jag har för mig att strålkastarna på tidigare V70 vinklades upp vid start, medan strålkastarna på de senare v70 efter 2005 bara rör på sig om
man lastar tungt där bak.

Bild
Ställmotorn har för mig att den bara reglerar höjden på helljuset. ??:-/ iaf på xenonbilar
#1001506
Nää vad ja sett är det bara en motor. Helljuset sköter nog elektroniken om. Givaren på bakaxeln håller rätt höjd i förhållande till hur bilen är lastad. Iofs hade ja en 03 o de kan ju gjort nån ändring. Ser min spindel på motorn var grå o hade en större fästkula, så något skiljer tydligen.
Haka loss bägge motorerna o mät m skjutmått längden o skifta till helljus då ska båda spindlarna bli kortare när du mäter. Blir de det är ju motorerna hela eller hur, bra om du har hjälp o skifta så du kan lyssna på motorerna om de surrar lika. Annars kan du ha nåt kugghjul i motorn som sagt upp sig?

Hade ofta på min felaktigt halvljus i displayen bara en lång helljusblink så försvann medd.
#1003282
isak skrev:Nää vad ja sett är det bara en motor. Helljuset sköter nog elektroniken om. Givaren på bakaxeln håller rätt höjd i förhållande till hur bilen är lastad. Iofs hade ja en 03 o de kan ju gjort nån ändring. Ser min spindel på motorn var grå o hade en större fästkula, så något skiljer tydligen.
Haka loss bägge motorerna o mät m skjutmått längden o skifta till helljus då ska båda spindlarna bli kortare när du mäter. Blir de det är ju motorerna hela eller hur, bra om du har hjälp o skifta så du kan lyssna på motorerna om de surrar lika. Annars kan du ha nåt kugghjul i motorn som sagt upp sig?

Hade ofta på min felaktigt halvljus i displayen bara en lång helljusblink så försvann medd.
Idag hände nåt konstigt. Jag tog ur vänster ställmotor för att jämföra längden på "spindlarna" När jag gjorde det, så föll strålkastaren ner i botten, precis som höger strålkastare gjort. När jag startade upp igen, så pekade den fortfarande nedåt.

Har prövat att ändra längden på ställmotor-spindeln, men det gör ingen skillnad, strålkastaren pekar fortfarande nedåt. Är det verkligen fel på ställmotorerna ?
#1004392
Du måste haka i kulan på ställmotorn genom o hjälpa reflektorn så du når fästet för kulan.
#1004513
isak skrev:Du måste haka i kulan på ställmotorn genom o hjälpa reflektorn så du når fästet för kulan.

[youtube]lX9FwNnzlSo[/youtube]

Kom på det själv alldeles nyss. Det blev en liten film om detta mysterium,
#1006735
Du skulle kunna justera dessa själv på de små vita skrivarna som en annan har nämnt här uppe. Sen tror ja de står 1.2% nått på dina? Gör de iaf på mina :) Du kan mäta själv en kväll för att se om dessa är korrekt inställda.

"ställ bilen helt plant och riktad mot en vägg.
avståndet från väggen till fronten ska vara exakt 10 meter.
sedan tar du tumstocken och mäter direkt framför strålkastaren på vilken höjd som ljusbilden försvinner i överkant.
Sedan går du bort till väggen och drar ett sträck eller sätter en tejpbit excakt 12 cm längre ner än var ljusbilden slutade i fronten på bilen.
Då är ljusbilden inställd korrekt, dvs 1,2% nedåt. Dessa 1.2% står även ingjutet i plasten på strålkastarna.
skruvarna är sexkantiga och vita, det är dessa du vrider på för att justera höjden"
#1008954
Får man låna tråden lite? Har en XC70 med xenonhalvljus. Tycker att halvljuset är för kort, cirka 10-15 meter framför bilen. Har läst i diverse trådar om att man upplever ljuset som kortare eftersom xenon har en så skarp kant, men om jag försöker se det objektivt hur långt som jag faktiskt ser om man bortser från den där ljuskanten så tycker jag att det är alldeles för kort.

Min bil har ingen höjdjustering i kupén så jag antar att det är den automatiska höjdregleringen som sköter det vid tung last bak t.ex?
Tittar man på själva strålkastarna så ligger inte halvljusdelen mot botten i hela insatsen så som i videon här ovan, det finns space, så jag tror inte att halvljuset har ploppat väck från "kulan".

En jobbarkompis sa att man brukar kunna se när man startar bilen att halvljuset åker lite upp och ned innan den automatiska höjdregleringen har ställt in sig i rätt läge, men så är inte fallet i min bil. Lamporna tänds och har en fast höjd, utan någon autoreglering.

Så, frågan är om min vän har fel, eller om givaren (bakaxelgivare?) är kass?
Jag har lokaliserat höjdjusteringsskruvarna och funderar på att mäta upp hur mycket ljuset dalar.
Någon nämner 1,2%, men det finns ingen procentsats angiven vid lyktorna, enbart lite utropstecken och något som liknar instruktionsboken, men i den står inget om vilken höjd halvljuset ska ha, bara att:

"På bilar utrustade med Bi-Xenonstrålkastare
ska alla arbeten med strålkastaren
utföras av en auktoriserad Volvoverkstad.
Bi-Xenonstrålkastare kräver särskild
försiktighet eftersom den är utrustad med
ett högspänningsaggregat."


Om nivågivaren är trasig, åker halvljuset ned i botten, eller ställs den bara ned till det lägsta läget?
Kan man strunta i att byta ut givaren och justera upp halvljuset till rätt höjd? Räcker den manuella justeringsmånen till?
Jag är medveten om att halvljuset kommer att blända om jag skulle lasta på tungt i bak om jag justerar upp ljusbilden, men det är extremt sällsynt med så pass tung last i denna bil. Drar aldrig släp och när vi har mycket packning och åker lite längre så tar vi den andra bilen.

Det är inget jätteproblem detta då jag nästan bara åker till och från jobbet (9km mestadels motorväg) men det är min första bil med xenon och jag trodde att det skulle vara BÄTTRE ljus med xenon än halogen, inte sämre.

Någon skrev att gamla xenonlampor har en tendens att kasta ljuset en kortare väg och jag vet inte hur gamla lamporna är, men jag har lite svårt att se hur en gammal lampa i praktiken skulle kunna kasta ljuset en korta sträcka. Möjligtvis samma sträcka, fast med svagare ljussken.

Men vad jag babblar... hehe! :wink:
#1009017
Svarar mig själv här nu... Nä, men jag har precis grovjusterat halvljushöjden här hemma på gårdsplan.
Mätte upp med tumstock precis framför strålkastaren och sen så mätte jag upp samma mått minus 2,4 centimeter på en vit skiva som jag ställde upp två meter framför bilen.

Nu förstår jag varför halvljuset var kort. På två meter så fick jag höja upp lyset EN DECIMETER drygt...
Det verkar som att den automatiska nivåregleringen fungerar trots allt, såg halvljusen åka lite upp och ned innan de stabiliserade sig när jag tittade lite närmare. Förmodligen så har väl halvljusen vibrerat loss nedåt med tiden eller nåt, vad vet jag...?

Ska finjustera lite ikväll när jag åker hem från jobbet. Gårdsplan här hemma är inte helt plan om man säger, så för säkerhets skull så ställde jag ned lysena en extra centimeter. Får se om jag får några arga helljusblink på mig ikväll, hehe! :lol:
#1009043
Nja Frosnam.
Tror din länk mellan fästet på v bärarm o potentiometern kärvar? Var lika på min gamla 03a. Kärvade så hårt i plasten så det till slut bröt av nedre fästet. Ny länk o svetsat fäste så funka det igen fast det stod lågt, böjde fästet till det blev bra. Harr tillgång till en 25 m lång hall m plant golv o kör sakta mot porten o ser hur ljuset sakta stiger ju närmare bilen är. Bilprovningen var oxå nöjda m höjden på det Syns ut i trafiken med då man närmar sig stillastående fordon vid ex vis trafikljus. Bussar är bra då ;)

Var? Rakt upp i kanten av flärpen? Jag antar […]

Ni har rätt angående läderratten[…]

Kanske skulle nämt att bilen i fråga &a[…]

Ja på blocket hamnar rattarna som stjäl[…]