Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cubaze
Har en v70 02:a och har en durrande ljud från höger fram och de ökar när jag belastar de lite mer som tex vid en vänster sväng.. Jag tycker de låter som ett lager då de inte kommer från lådan eller något sådant..

Och om de nu är de är de svårt att byta? Hört att man inte behöver pressa ut de iaf men kanske värma lite för att få de släppa, volvo vill ha 3-3500kr för att byta de och han sa att han kunde vänta medans de bytte de för de skulle ta max en timme, skapligt pris för en timmes jobb på lagret kostar under tusenlappen..

Så då får de hellre ta 3 timmar för mig och jag byter de själv men tänkte kolla lite här om de är någon som tror samma som mig att de är lagret..
Senast redigerad av 1 Cubaze, redigerad totalt 0 gånger.
av klima
Japp mycket troligt. Hur många mil har du på bilen och lagret?
Man brukar höra lagret på insidan av svängradien.
Tydligast runt 40-70 km/h.
Byt alla fyra eller åtminstonde de två fram samtidigt. Måste ändå göra framvagnsinställning, så lika bra ta allt på en gång.
Bilen blir tyst o fin.
Användarvisningsbild
av hollan
nja nu kostar ju lagert mer än 1000:- på volvo du får nog räkna med 2000:- för ett orginal lager men visst är du minsta händig så bytt det själv ingen värme behövs bara en redig handslägga :D är ett komplett nav du byter av med drivaxel och bromsarna sen viker du ut spindeln skruvar av 4st bultar och ger vavet en par dövingar så släpper de gör rent montera i omvänd ordning
någon hjulinställning efter ett hjullager byte behövs inte nej!
av Cubaze
klima skrev:Japp mycket troligt. Hur många mil har du på bilen och lagret?
Man brukar höra lagret på insidan av svängradien.
Tydligast runt 40-70 km/h.
Byt alla fyra eller åtminstonde de två fram samtidigt. Måste ändå göra framvagnsinställning, så lika bra ta allt på en gång.
Bilen blir tyst o fin.

Ja de börjar dra igång vid 40 och ja de är fan mest tydligt vid 70 80 sådär :) De har du rätt i! Jag har hört att man inte behöver dra en framvagnsinställning så byter ett nu så får vi se sen vad som händer.
hollan skrev:nja nu kostar ju lagert mer än 1000:- på volvo du får nog räkna med 2000:- för ett orginal lager men visst är du minsta händig så bytt det själv ingen värme behövs bara en redig handslägga :D är ett komplett nav du byter av med drivaxel och bromsarna sen viker du ut spindeln skruvar av 4st bultar och ger vavet en par dövingar så släpper de gör rent montera i omvänd ordning
någon hjulinställning efter ett hjullager byte behövs inte nej!
Ok har hört att Biltemas lager ska funka mycket bra och de gick på 900 tror jag om jag inte missminner mig men ja vi får se, kostar de 2000 kan jag lika bra betala 1000 för arbetet hos volvo och slippa skita ner mig själv, Jag har bytt en del och en del stora jobb men aldrig ett lager men drivknutar och lite sånt så jag har ju varit där och knackat i krokarna :) Skönt att man inte behöver göra framvagnsinställning även om jag ska göra de endå då jag sätter på de nya fälgarna och däcken till sommaren..

Skruvat har ju lager för 1340 http://www.skruvat.se/Hjullagerssats-P10151.aspx men sen om dom är så bra de vet jag inte, någon som prövat?

Tack för era svar nu känner jag mig redo att ge mig på detta lager! :)

Och bilen har gått 17500mil så är väl dags, även för kopplingen snart skulle jag tro med men den flyter fint än så länge iaf..
Användarvisningsbild
av hollan
jag vet att detta är väldigt känsligt på detta forumet men köp inte biltema lager bytte på brossans rasa efter 700mil bytte på polarens v70 nu maler de mer än det vi bytte ut som hade gått 20000mil och det har inte rullat 1000mil ens efter de har inte jag vågat köpa hjullager till v70 på biltema
av mangoz
Jag har en steg-för-steg beskrivning med bilder som jag kan maila dig om du vill. Den använde jag och det tog mig en timme att byta. Hade aldrig gjort det förut, men det var lättare än jag trodde...

Köpte ett helt nav på Biltema för 599kr, så det behöver inte bli så dyrt.

(Å för alla er som tvivlar på Biltema (och kommer att kommentera det ovan), så fick jag faktiskt rekommendation av min polare som då jobbade på Bilia att det var helt okej med Biltemas Nav/lager...)

MVH Mangoz..!!
av Cubaze
mangoz skrev:Jag har en steg-för-steg beskrivning med bilder som jag kan maila dig om du vill. Den använde jag och det tog mig en timme att byta. Hade aldrig gjort det förut, men det var lättare än jag trodde...

Köpte ett helt nav på Biltema för 599kr, så det behöver inte bli så dyrt.

(Å för alla er som tvivlar på Biltema (och kommer att kommentera det ovan), så fick jag faktiskt rekommendation av min polare som då jobbade på Bilia att det var helt okej med Biltemas Nav/lager...)

MVH Mangoz..!!

Ja ingen skulle vara mer tacksam än jag om du skulle kunna maila mig de bilderna! Du kan maila dom till [email protected] .. var de så billigt på biltema alltså? vissa säger ju att Biltemas är bättre än vad skruvat har? och vissa säger tvärtom, de är ju dubbelt så dyrt på skruvat så känns som jag prövar temas och tar de bara en timme får man väl bita i de sura och byta igen sen om de skulle börja låta igen... Men tack så mycket på förhand för bilderna!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det tar inte så lång tid om allt lossar och du kan slå ut lagret med hammare. Jag bytte i måndags och det tog nästan 2h för vi fick pressa ur skiten som satt som berg.
av Cubaze
Bytte Hjullager idag, Köpte lager på biltema och de gick smidigt. bytt och klart på lite över en timme för hade lite problem att komma åt en bult som satt lite långt in.. Så nu gick den tyst och fint!

Ett tips för att lossa bulten som sitter bakom skyddet kan du knacka in själva centrumet ur lagret lite så knuten bakom åker ut lite, då kommer man åt med en hylsa med lite pill :) Och glöm inte att sätta fast innre knuten med ett spännband eller något sådant så slipper du vara rädd för att den ska åka ur..
Senast redigerad av 1 Cubaze, redigerad totalt 0 gånger.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]