Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!!!

Jag har precis blivit ägare till en v70n -01 14000mil. Har ägt bilen nu ca 2v och den har stannat för mig 4gr för att bara vara att brida på tändningen och åka vidare.. Konstigt nog har det 3 av 4 gånger hänt på samma ställe när jag svängt höger ner mot påfart av motorväg också den 4e gången var vid högersväng.. Verkar också bara vara problem när bilen är kal har inte hänt när den är varm..

Någon som har några tipps? Kan det vara gasspjället som jag läst verkar vara ett vanligt problem eller tror ni på något annat?

Mvh
Inga tips. Men vet hur det känns. Hade en Peugeot 407 Hdi som köptes ny. Efter 2 mån började den spöka på samma sätt som din. Tack och lov garantin. Efter tot 4 besök o 3 mån på verkstan, köpte de tillbaks bilen.
Efter några månader och byte av halva bilen, lyckades de hitta felet. Det var glapp i en billigt kabel.
Lycka till.

p.s. kolla med tidigare ägare och Bilia om det står nåt där om bilen.
Var det med släppt gaspedal som motorn stannade eller med gaspådrag? Hade du dåligt med bensin i tanken, nära kvarts tank eller mindre?

Mvh GK
Kanske inte att rekommendera, men jag har tummen mitt i handen. Skruvade bara lös slangen som går emot och höll upp spjället med en mejsel samtidigt som jag sprayade in avfettning. Sen rentorkning med luddfri trasa. Dock så gick bilen lite konstigt och svartrök lite efteråt. Så jag antar att den sög i sig en hel del av den upplösta skiten som jag inte fångade med trasan.

Ska man göra det rätt så får du nog ta bort spjället helt från motorn. Har för mig att jag läst nånstans att du ska byta packning samtidigt.
Jag är väldigt tveksam till vanlig avfettning. Precis idag var jag på Mekonomen och köpte en burk Bräkleen som jag tänkte använda. Fördelen med det är att det avdunstar till 100% och lämnar därför inga rester, vilket jag tror att avfettning gör. Jag kommer också ta loss mitt spjäll helt för att vara säker på att inte spruta in något i motorn.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]