Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Helt plötsligt i helgen märkte jag ett oregelbundet knakande/knackande/knarrande/smällande ljud i framvagnen på förarsidan. Först lät det otroligt mycket för minsta ojämnhet men efter att ha kört en bit blev det mindre och mindre. Det var i lördags det började och under fredagen märke jag inget alls.

Det är bara vid vissa gupp som det "smäller till" annars låter det som vanligt.

Misstänkte först att det kunde sitta någon skit i fjädern men när jag kände efter märkte jag inget. Tycker det är märkligt att det bara flög på. Vanligtvis brukar ju felen smyga sig på.

Det är just pga att oljudet är oregelbundet som får mig att reagera annars hade jag misstänkt det vanliga som krängningshämmarna.

Någon som har något förslag?
Vi har en S60 från -01 och fick precis samma problem som du beskriver. Vi lämna in bilen på volvo och dom sa det verkade vara krängningshämmarna. Så dom bytte dem. Men ljudet fanns fortfarande kvar. Och oregelbundet. Vissa dagar knakar/knackar det en hel del, andra dagar inget alls.
Volvo tog in bilen igen och hissade upp den. Då såg dom att tallriken under fjäderbenet låg lite fel, eller om fjäderbenet låg fel i tallriken... Man såg att det hade skavt rejält på tallriken. Dock så fixade vi det aldrig eftersom dom sa att det va rätt krånglig procedur, och det brukar ju betyda pengar. Men värt att kolla upp kanske..
Vill jättegärna veta om du kommer på vad det är, om det inte är tallriken under fjädern..

MVH Påven
Jag har bokat in bilen på service om tre veckor och då ska dom ta en titt på det. Bra att du säger det för då kan jag säga det om dom föreslår byte av krängningshämmarna.
gurrish skrev:Jag har bokat in bilen på service om tre veckor och då ska dom ta en titt på det. Bra att du säger det för då kan jag säga det om dom föreslår byte av krängningshämmarna.
Troligtvis inga fel på krängningshämmaren utan stagen från fjäderbenen som går till krängningshämmaren. Ändarna på dessa stag blir glappa och klapprar lite över ojämnheter.
Jag tror mer på fjädern. Det brukar sitta gummiskydd på fjädern som ska ta bort dessa oljud.
Är det vanligt att dessa ger ifrån sig ett högt knakande/smällande ljud? Tycker inte att det låter som vanligt klonkande. Det knäppa är att jag även hört det när jag kört på i princip plant underlag också när jag svängt. Tycker det är svårt att diagnostisera när man sitter bakom ratten och kör :roll:
Jag tror också att det är krängningshämmarstagen. Mycket enkelt att byta själv, ska göra det på min när jag byter till sommardäck (har inhandlat et nytt stag på Biltema, kallas stabilisatorstag där och kostade 139:- för min del)
Det är typiskt att detta felet dyker upp när garantin gått ut.

Någon som vet vad det brukar kosta att byta dessa på verkstad med material och arbete?
Det kostade ca 1000:- (inkl moms + mtrl + arb.) hos min lokala Volvo-verkstad för några år sen.

Men försök själv, det är busenkelt.
Om du kan byta däck, så grejjar du det där.
Börjar misstänka att det snarare har med fjädern att göra eller dämparen eller någon del som hör dessa till. Har läst att det klonkar hela tiden när man har problem med krängningshämmarstagen vilket inte är fallet utan att det kommer någon gång ibland. Speciellt när det är torrt ute.
Jag har även det problemet på min V70.
Kolla Perra83:s första inlägg i tråden. En Volvo-mek har beskrivit det för mig, på samma sätt.
Inget allvarligt, bara irriterande.
Kan du leva med ljudet (oljudet), så är det bara att tuta och köra... :)

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]