Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av farsan
Hallå allesammans,

då har turen möjligen kommit till min familj att inhandla en V70 av årsmodell 2002 eller 2004. (det är dom vi än så länge kikat på)

Anledningen till att det blivit just dom årsmodellerna är för att inga andra har matchat den prisklass vi letar inom och att årsmodell 2003 inte funnits till försäljning omkring där vi bor.

Nåväl, i går var vi och besökte en lokal bilhandlare som hade en V70 av 2002 årsmodell samt en från 2004.

Båda har gått ca 24000:- och -02:an ska in på service om bara ett tiotalsmil.. (något vi frågade om säljaren fixar innan ett ev köp)

Båda bilarna är avställda och obesiktigade, ska dock in på besiktning innan den 31/3-2011. Något säljaren också bör göra om man ska vara intresserad av att köpa, eller?

Vi kollade mest på 02:an, den var fräsch innuti, samt i det stora hela utvändigt(har tyvärr inte kikat undertill) alla papper på service som är gjorda fanns med. Men, det vart rost på höger bakdörr, hörnet längst upp till höger på dörren vid gummilisten, försökte vika upp listen för att se hur långt det krupit men det var svårt att se ordentligt, är det något att oroa sig för eller är det enkelt fixat?

Bilen har haft 6 ägare, någon av ägarna har haft den som företagsbil, oroande?
Hur är fjädringen bak på en V70? Dom vi har känt på verkar vara väldigt mjuka om man trycker till dom.
Försökte rycka och känna på hjulen om det fanns glapp eller liknande men det var ganska stumt.

Ger lite mer info här så ni får en uppfattning om utrustning i bilarna kanske ni kan vägleda oss lite mer.

Volvo V70 2002 årsmodell.

Färg: Vit
Mil: 24124
ACC/Klimatanläggning
ABS Bromsar
Airbag förare
Sidoairbags
Fjärrstyrt c-lås
CD/Radio
Dragkrok
Elhissar fram och bak
Elspeglar
Farthållare
LM-fälgar
Servostyrning
1/2 skinnklädsel
Svensksåld
Dimljus
Takrails
Träinlägg i panel
Ställbar ratt
Antispinn
Solfilm/proffstonat runt om bak

Volvo V70 2004 årsmodell
Färg: Blåmetallic
Mil: 24952
2.5Turbo
Busines
Ny kopplingsats (13500:-) (((( har dom kört hårt med bilen möjligen??????))))))
Kamrem bytt för ca 7000 mil
Nyservad
Sommar & Vinterdäck får ni med
ACC/Klimatanläggning
ABS bromsar
Airbag förare & passagerare
Sidoairbags
Antisladdsystem
Avtagbar dragkrok
Fjärrstyrt c-lås
Cd/band/radio
Elhissar fram och bak
Elspeglar
Farthållare
Färddator
Mobiltelefon inbyggd
Motorvärmare
Coupevärmaruttag
Multifunktionsratt
Servostyrning
1/2 skinnklädsel
Svensksåld
Dimljus
Takrails
Aluminiuminlägg i panelen
Ställbar ratt
Antispinn
Aut avbländande backspegel
Bagage gardin

Vet inte om det är motiverat att köra omkring i en 2.5liters turbo volvo med 3 barn där bak och en fru som blir åksjuk bara man gasar. 04:an är ju nyservad och klar men det oroar mig att den inte är besiktigad.

Vilket är ett smartast val? Jag kommer byta in våran nuvarande kan väl tiläggas. Ge en vilsen blivande volvoägare lite råd är ni schyssta.

Ville tillägga det att vi fn har en Octavia -06:a (kombi) och har kört den ca 5900mil som enda ägare. Så vi kör inte så överdrivet mycket men eventuellt kommer vi skaffa husvagn så då behövs en starkare motor.

Mycket text nu känner jag hoppas ni orkar läsa.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Turbo 2.5 är ju roligt men ifall man inte tänker gasa med den är det bättre/säkrare att köpa utan turbo. Mindre saker som kan krångla ....
Husvagnen klarar du nog utan turbo.
Bilen ska vara besiktigad innan köp !!
Har du fått nåt pris på de 2 bilarna ?
Kolla att ACCen funkar. Blir ofta dyrt om inte. Bra att pruta på ifall man inte tycker det är viktigt.
av farsan
Nja, har inte tänkt att gasa speciellt mycket, aldrig varit något större intresse för det. Tror också jag klarar husvagn utan turbo men, turbo är väl alltid skoj när man inte haft det förut.

Kan nog få säljaren att besiktiga innan. Har pratat med honom idag om det och det ska inte vara omöjligt.
Turbon fick jag ner med 30000:- från 89 till 59000:- den vita har jag inte diskuterat vidare på.

Enligt säljaren och varudeklarationen på bilen så är AC-fuktionen osäker, något han också deklarerat, han är inte villig där att kolla den heller och just nu är det inte väder ute direkt för det men kanske kan kolla i bilhallen.

Provkörde f.ö turbon idag, både i stan, landsväg och snö/is-väg, uppförde sig normalt men vid låg hastighet kom det något ljud från framvagnen vid gupp.

Ringde trafikverket för att kolla upp tidigare ägare och ringa dom för att höra vad dom tyckt om bilen. Vad väl positivt överlag med senaste ägaren förutom att han fått byta till ny kopplingsats.

Sen fungerar inte dimmljusen & någon knapp jämnte antispinnknappen fungerade inte heller men vet inte vad den betyder. Kollade även upp tidigare besiktningar och den har fått ett par 2:or men dom är ju åtgärdade men under bra att veta sen sista besiktningen så var det något med länkarm höger fram att det var på gränsen till att behöva fixas.

Vad tycker ni? Har fått ner bilen med 30000:- (då byter jag in min också då)
Användarvisningsbild
av olindh
AC osäker funktion låter inget vidare. Det brukar vara ganska enkelt att kolla att den fungerar med en infraröd termometer. Jag tycker du ska kolla vidare, kanske du kan hitta något bättre köp privat.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är väl inte mycket att tveka på om det sitter ett antisladdsystem (DSTC) på 04:an.

Eftersom du blandar in barnen i bilsdiskussionen, så vore det näst intill obegåvat att köpa en bil utan riktigt antisladdsystem.
(Men det är väl inte så viktigt för en del, att man köper säkerhet.) Snacket brukar handla om turbo eller ej. Blandar man i frun/sambon som inte vet något om bilar, mer än att det är högertrafik, men ändå ska lägga sig i. Då är turbo tabu och läskigt. En säkrare omkörning är inget att förringa.

På några års sikt så håller nog 04:an andrahandsvärdet bättre.

Det framstår som ett bra pris på 04:an. Jag vet vad jag skulle köpa i alla fall. Tveklöst.

Men bilen ska ju vara besiktigad och körklar vid ett köp. Annars kan bilhandlaren dra till varmare breddgrader.
av Nilson
Jag tycker du ska leta mer och inte har bråttom.
Har du inget behov av turbo så köp den inte för om den pajar kostar det en hel del att åtgärda.
Jag har en vanlig 2,4 140 och drar husvagn.
Mitt råd är att köpa så enkel bil som möjligt och jag tror inte du behöver vara rädd för en gammal företagsbil.
Användarvisningsbild
av camaro69
@Nilson

Köp en enkel bil!!!! En enkel bil i sammanhanget är en gammal Volvo Duett.
Vad är det som är så enkelt med en V70 med sugmotor?

Det känns som du inte är 100 % insatt i bilteknik och utveckling.

Det är inte någon underdrift att säkerhet borde stå högt på dagordningen. Men tydligen inte för vissa.
av Nilson
camaro69 skrev:@Nilson

Köp en enkel bil!!!! En enkel bil i sammanhanget är en gammal Volvo Duett.
Vad är det som är så enkelt med en V70 med sugmotor?

Det känns som du inte är 100 % insatt i bilteknik och utveckling.

Det är inte någon underdrift att säkerhet borde stå högt på dagordningen. Men tydligen inte för vissa.
Det här är bara löjligt!
Är forumen till för att klanka ner på andra.
Om du måste veta för det var väl du som var trådskaparen så anser jag att en 2,4 är enklare än en turbo.
Att han ska köpa en v70 var väl redan bestämt så som jag uppfattade tråden så att prata säkerhet?
Är en turbo säkrare än en 2,4?
Och ja jag är inte 100% insatt i fordonsutveckling, är du :mrgreen:

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]