Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Påven
Jag har en S60 -01 som funkade felfritt i styrningen för bara någon vecka sedan.
Nu när det är kallt ute så är det som att servon är nästintill obefintlig. Men ju varmare bilen blir ju mindre trög blir den. Dock så blir det aldrig "normalt".
Idag hade vi sex grader varmt och då är styrningen bara lite trög.

Nu till det märkliga; när jag står still på tomgång och vrider ratten känns det ingenting. Men så fort jag kör iväg blir det trögt att styra, framför allt när jag gasar medelhårt/hårt.
Vet inte hur jag ska förklara detta men det är som att jag har ett intervall på styrningen som inte är trög. Typ 1-2 cm åt vardera håll. Ska jag vrida ratten mer än det åt ett av hållen är det trögt.

Några dagar innan problemen uppenbarade sig hade vi inne bilen för byte av hjullager höger fram. Men när jag hämtade bilen var det kallt ute och då kändes den normal. Det var först två-tre dagar efter bytet som styrningen blev trög.

Någon vänlig själ som har någon aning om vad det kan röra sig om?
Och ja, jag har kollat servooljan :) ...

MVH Påven
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: fixade rubriken
av Fred
Spontant känns det ju som att det skulle kunna vara vatten i servovätskan. Jag menar att när temperaturen kryper nedåt så blir vätskan seg på grund av vattnet.

Förresten, har du kollat att du har rätt typ av servovätska?

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Påven
Fred skrev:Spontant känns det ju som att det skulle kunna vara vatten i servovätskan. Jag menar att när temperaturen kryper nedåt så blir vätskan seg på grund av vattnet.

Förresten, har du kollat att du har rätt typ av servovätska?

Mvh
/Fred
Volvo har fyllt på servoolja för ett tag sedan pga att förra ägaren fyllde på fel först.
Men hur ser jag om det kommit vatten i servovätskan?
/Påven
av Fred
Fyllde de bara på eller bytte de?

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag faktiskt inte vet hur man kollar om det finns vatten i vätskan, men en kvalificerad gissning är att man kan använda samma typ av instrument som man kollar bromsvätskan med...fast jag kan inte ta gift på det.

Om Volvo bara fyllde på så kanske det skulle vara idé att skölja ur systemet med ny, och rätt, vätska för att vara helt säker...det finns någon guide här på forumet som beskriver hur det går till, läste den härom dagen så om du söker lite så kommer du hitta den.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av greeeken
Har du för mkt olja i behållarenså får du dessa symptom som du säger. Jag gjorde misstaget en ggn o fyllde på för mkt då blev det som du beskriver.
Kolla nivån.
Steg två byt ut oljan helt.
Användarvisningsbild
av Påven
Fred skrev:Fyllde de bara på eller bytte de?

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag faktiskt inte vet hur man kollar om det finns vatten i vätskan, men en kvalificerad gissning är att man kan använda samma typ av instrument som man kollar bromsvätskan med...fast jag kan inte ta gift på det.

Om Volvo bara fyllde på så kanske det skulle vara idé att skölja ur systemet med ny, och rätt, vätska för att vara helt säker...det finns någon guide här på forumet som beskriver hur det går till, läste den härom dagen så om du söker lite så kommer du hitta den.

Mvh
/Fred
De bytte olja, tömde systemet helt och fyllde sedan upp med rätt typ av olja. Men ska läsa guiden och se om det smugit sig in lite vatten...
Användarvisningsbild
av Påven
greeeken skrev:Har du för mkt olja i behållarenså får du dessa symptom som du säger. Jag gjorde misstaget en ggn o fyllde på för mkt då blev det som du beskriver.
Kolla nivån.
Steg två byt ut oljan helt.
Har checkat nivån och det ser bra ut... tyvärr.. Nog det billigaste alternativet när det gäller servoproblem..
av topers
Ni är alla ute och cyklar.

Nr 1. En bättre beskrivning behövs.

1.Glöm det med vatten i.....
2.Om det känns lite konstig som 1-2 cm åt varje håll så bör du kolla rattaxlarna, ngn kan vara kass, typiskt fenomen.

En bil är oftast trögast att styra när man står still.
Användarvisningsbild
av Påven
topers skrev:Ni är alla ute och cyklar.

Nr 1. En bättre beskrivning behövs.

1.Glöm det med vatten i.....
2.Om det känns lite konstig som 1-2 cm åt varje håll så bör du kolla rattaxlarna, ngn kan vara kass, typiskt fenomen.

En bil är oftast trögast att styra när man står still.
Kan meddela att nu fungerar det helt plötsligt som det ska. Inte nå trögt alls och jag fattar ingenting ?:-/
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]