Så kanske det är men jag skrev ju
...de måste forcera dem om de hängt sig i låst läge.
Det är ju lite lustigt att jag upplever en otrygg känsla om jag råkar låsa dörrarna när jag är ute och kör när det antagligen är till för att öka tryggheten! :lol: Snacka om att man kan uppleva saker olika! :D
Det jag nu tänker skriva är inte för att argumentera emot funktionen, jag säger varken bu eller bä om den, även om jag inte skulle använda den om det fanns i min bil. Dock är det bra att tänka igenom alla aspekter som har med säkerhet att göra.
Det finns nämligen en annan aspekt i detta med autolås som inte har med krock att göra. Det kan ju hända att man råkar ut för något problem med hälsan som gör att man inte kan öppna dörren själv.
Just det hände en kollega till mig på den tiden jag körde bud. Det var en kille som "levde lite hårt", om man säger så, och efter en mycket blöt kväll/natt så följde en mycket het sommardag. Varför han kom till jobbet får man fråga honom om, men han klarade sig fram till strax innan lunch innan det började gå riktigt dåligt. Bäst som han satt där och körde så kände han att hans armar började krampa, troligen på grund av vätskebrist. Som tur var lyckades han köra in till sidan av vägen innan armarna fullständigt låste sig över bröstet på honom, men där satt han...han kunde inte göra någonting. Inte sträcka sig efter com-radion eller telefonen, han kunde inte ens vinka efter hjälp medan alla bilar passerade utan att stanna. Till slut kom han på att han kunde böja på överkroppen så att pannan hamnade på tutan och så fick han sitta en stund, tutandes med motorn igång, tills någon förbipasserande förstod att något var lite vajsing! Om bilen då hade varit "autolåst" så hade de varit tvungna att slå in en ruta för att hjälpa honom. Nu kunde de enkelt öppna dörren och ge honom lite att dricka tills ambulansen kom och gav honom dropp.
Sedelärande historia på flera sätt, kör inte bil efter en blöt natt, drick mycket vatten när det är varmt och lås inte dörrarna när du är i bilen (om det inte är uppenbar risk att någon sliter upp dörren när du inte vill det)! :mrgreen: