Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
Jag tror jag bytt säkring till spolningen på framfrutan åtminstone 30 gånger på 3 år. Det känns som det är lite för ofta. Någon som varit med om nåt liknande och har några ideer? (V70N,2003, Bi-Fuel)

En annan fundering om säkringar, jag vet att vänsterspegeln är eluppvärmd och antar att även höger är det, men den funkar inte. Har försökt hitta en säkring till detta men gått bet. Även sidrutan bak, den har trådar som borde vara till för att smälta is men det händer aldrig nåt. Någon som vet något om detta?
Användarvisningsbild
av CarMan
Om säkringen går så är det oftast ett fel nånsans. kan vara trasig spolmotor (eller att spolvätskan fryser) eller nån skada på kablaget på spolmotorn.

Sen kan du ha fler enheter kopplade till den säkringen.

När det gäller backspegeln så mät själva spegelglaset, det brukar vara den som ger upp
Användarvisningsbild
av CarMan
Om säkringen går så är det oftast ett fel nånsans. kan vara trasig spolmotor (eller att spolvätskan fryser) eller nån skada på kablaget på spolmotorn.

Sen kan du ha fler enheter kopplade till den säkringen.

När det gäller backspegeln så mät själva spegelglaset, det brukar vara den som ger upp
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En annan trolig orsak är kabelhärvorna mellan respektive dörr och kaross, kan vara en trasig kabel som ger en partiell kortslutning. Kontrollera kabelhärvor.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av wissel
" Även sidrutan bak, den har trådar som borde vara till för att smälta is men det händer aldrig nåt. Någon som vet något om detta? "
Jag vill nog ha dessa till Radioantenn...:-)
av Fred
Enligt handboken för en MY04 så är säkring nr 16 även för strålkastarrengörarna och ska vara en 15 A. Det betyder att det även kan vara vajsing på någon strålkastarrengöringsmotor eller så har du satt i för svaga säkringar.

När säkringar inte går direkt, utan lite då och då, när man använder elförbrukaren så är det väldigt svårt att felsöka. Du kan testa att plugga ur strålkastarrengörarna och köra utan dem ett tag. Om säkringen inte går då så har du isolerat felet dit, om den fortsätter gå så är inte rengörarna problemet.

I övrigt har du fått bra förslag på grejer att kolla upp.
Användarvisningsbild
av tombe691
wissel skrev:" Även sidrutan bak, den har trådar som borde vara till för att smälta is men det händer aldrig nåt. Någon som vet något om detta? "
Jag vill nog ha dessa till Radioantenn...:-)
Aha! det förklarar ett av problemen allafall :)
av lennart lundberg
Hej!

På min bil S80 -05 var ena motorn till strålkastartorkaren bortkopplad vid köp av bilen.:shock: Orsaken var att säkringen ”F34 15A” gick och spolarmotorn fungerade inte, ingen spolning.:evil:
Ny motor, felet avhjälpt. :D

Lennart
Användarvisningsbild
av tombe691
lennart lundberg skrev:Hej!

På min bil S80 -05 var ena motorn till strålkastartorkaren bortkopplad vid köp av bilen.:shock: Orsaken var att säkringen ”F34 15A” gick och spolarmotorn fungerade inte, ingen spolning.:evil:
Ny motor, felet avhjälpt. :D

Lennart
Hänger torkaren och spolningen ihop när det gäller säkringen? antar att det bara är att testa... en motor vet jag att de sa till om på servicen men eftersom den kostade 3500 att byta kändes det inte så lockande. Finns det några alternativa lösningar som rekomenderas?
av lennart lundberg
Hej igen!

På min bil är säkring F34 gemensam till båda torkarmotorerna och spolarmotorn.
Säkring F14 är hållsäkring för att torkarmotorerna ska återgå till ändläge.
Har tyvärr inte tillgång till schema på din bil men kan tänka mig att du har samma princip i din bil.
I mitt schema
http://clubvolvo.ru/EWD2010A/Swe/397601 ... 76012.html
sidan 71 kan du se principen på kopplingen. Det tar in stund att öppna sidan.
Titta på denna adress på Blocket ”strålkastartorkare”
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_or ... ?ca=11&w=3
Är du händig eller om du kan få hjälp, kanske den är en lösningen på ditt problem om nu motorn är kass.
Klarar tyvärr inte av att lägga upp en bild på enkelt sätt.

Lennart

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]