Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick i torsdags upp meddelandet "Sotfilter fullt, se manual" på min V70 2.4D (163hk) -07 som gått 7200mil.
Kollade i manualen och detta skulle innebära att filtret var 80% fullt och rekommendationen var att köra i motorvägsfart >20 min.
Gav mig idag (söndag dvs tre dagar senare) ut och skulle göra detta men ganska snart kom ytterliggare ett meddelande upp "Motorsystem, Service erfodras" (med gul indikation dvs inget akut) och bilen tappade en hel del kraft.
Körde i motorvägsfart ca 35min utan förbättring, alltså verkar inte regenereringen ha startat?

Har lite svårt att förstå att det kan gå från 80% fullt till "service erfodras" så snabbt, tyder ju på att något är fel i systemet?

Har ganska kort sträcka till jobbet men kör alltid parkeringsvärmaren och kör ofta nån lite länge sträcka på helgerna så det är lite konstigt att det satt igen också?

Några tips eller är det manuelll regenerering som gäller? (har som tur var garanti från Bilia...)

/Dea
Hej!

Har du fått motorsystem service erfordras så är det en service-regenering som gäller.

Det finns tre gränser för sotfyllnad som styr regenereringen:

1. Nivå för start av normal regenerering (denna nivå kan variera lite beroende på bilens medelhastighet ett antal minuter tillbaka, hög medelhastighet => gynnsamt att regenerera => lägre sotnivå krävs).

2. Nivå för varning och textmeddelande sotfilter fullt.

3. Nivå för filter fullt, motorsystem service erfordras. I detta läge får regenerering ej genomföras.

Det som har hänt dig är att ditt filter har fyllts till den gräns när regenerering ska ske utan att du märker det. Ditt körsätt med korta körsträckor (eller något fel) gör att filtret inte kan tömmas utan fylls istället på tills nivån för textmeddelandet kommer. När du ger dig iväg för att tömma filtret når du den högsta nivån där regenerering inte länge är tillåten. I detta läge är det bara verkstaden som kan tömma filtret på ett säkert sätt.
Beställde tid hos Bilia idag, 1800:- i felsökningsavgift.... :shock: och är det inget garantiärende blir det att betala det själv.

Hörde att det skulle vara enkelt att lyfta av motorkåpan och kolla virvelspjällsaxeln själv? Nån som har några bilder eller nån info?

/Dea
På vilket sätt anser de inte att det är ett garantiärende? Känns ju mer och mer bittert att byta upp sig den dagen det sker med alla fel på virvespjällen och överfyllda filter. Min gamla D5 har ju bara rullat 30000 mil. Nåväl hoppas att det löser sig med en rengöring. Ska väl finnas en tråd där man visar hur man rengör filtret för hand så att säga med avfettning.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...