Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av interlinc
Har beslutat mig för att göra något åt sakerna som måste fixar på bilen så att den ska klara av en besiktning...den fick 3 fel på senaste besiktingen och måste göra en efterkontroll.

Men jag skulle behöva något ungefärligt pris o hur lång tid sakerna tar att fixa iordning igen.

1, strålkastare halvljus, båda sidor, otillåten ändring
2, säkerhetsspärr främre huv, kärv (återgång osäker)
3, kopplingsdel demonterbar, saknar nyckel

Övriga fel som jag känner till är:
1, läckage på avgasaröret
2, oljefläckar från växellåda
3, oljefläckar från motorn
4, osäker 4 AWD skick/funktion
5, ny bilnyckel samt larmdosa (endast 1 nyckel till bilen just nu)

Tacksam för tips på hur det kan göras i skick igen
av llesrof
Det är ju omöjligt att svara på när du inte beskriver vad det är som är fel, bara att det är fel. Vad är det till exempel för "otillåten ändring" som är gjort på strålkastarna? Nyckeln till dragkroken är väl inget måste om man kan få bort kroken? Jag hade aldrig någon nyckel till draget på min förra bil. Nu var den upplåst så jag kunde ta av och sätta dit draget och då var det inga problem. Bilprovningen struntade ju i om någon kunde stjäla det eller inte, de kollade bara så att det låste fast på stången som det skulle. Nyckeln har ingen funktion i detta.
av Fred
Det är ju i princip omöjligt att svara på med den information du angivit. Om vi går igenom endast det som SBP anmärkt på:

1. Vad är det för ändring gjord som är otillåten? Det kan ju vara allt ifrån att ta bort någon slags tejp eller film som satts på (gratis om du gör det själv) till att byta ut hela insatserna (3000-20000 kr beroende på vad det är för insatser, om det ska vara nytt eller begagnat, om du ska göra jobbet själv eller lämna in det).

2. Vad beror det på att det kärvar? Är det bara att smörja upp (gratis om du gör det själv) eller måste någon eller flera delar bytas (omöjligt att uppskatta pris).

3. Hitta nyckeln (gratis), demontera draget (gratis om man gör det själv men ny registreringsbesiktning tillkommer med några hundralappar) eller skaffa ett nytt likadant drag med nyckel (några tusenlappar för draget och arbetskostnad på det om du inte gör det själv).

Inget av det du räknar upp är "standardjobb" vilket gör det omöjligt att ge pris på. Om det t ex var ett kopplingsbyte så finns schablonpriser att gå efter men oljefläckar från växellådan kan ju vara allt från ett stänk efter oljepåfyllning till att hela lådan måste bytas. En ny nyckel med larmdosa borde dock någon kunna ge ett ganska exakt pris på, men det är också allt.

Edit:

llesrof hann före med sitt svar...
av interlinc
1, jag har ingen aning...bara att det var nedslag på det vid senaste besiktningen. Brukar det bli "otillåten ändring" om man har xenon i halvljusen? om bilen har xenon så är det isf den första bilen som jag har som det är monterat xenon på.

2, tydligen så var det en anmärkning att bilprovingen inte kunde ta bort dragkroken för att nyckeln saknades.

Ska ta in den på verkstad så jag själv får veta vad det är som är problem med den, fick dessa fel muntligt när jag köpte bilen.
av llesrof
Om de inte får bort kroken så går inte bilen genom besiktningen. Jag hade struntat i låset och testat om jag kunnat bända upp det med en skruvmejsel.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]