Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VS60
Igår hade samtal med pappas kompis som jobbar på vägverket i många, många år. Det vad jag fick höra från honom att man inte kan ha store fälgar än vad det står i reg.bevis.
Tänkte att han har fel, så ringde jag till Vägverkets tekniska avdelning, få höra vad de säger om 18 tums fälgar på min bil. Enligt person jag pratade med, det var olagligt att ha 18 tum, det största kan jag ha 16 tum, that’t it.
Då säger jag att Volvo säger att det går att ha 18 på min bil.

- Svar. Då ska du kontakta Volvo och ber de att skicka intyg att det går att åka med 18 tum, så vi kan ändra i registret. Åker du på flygande inspektion då blir det inte trevligt.

Ringer till Volvo, de aldrig hört talas om någon slags intyg. Frågade om jag kan ha 18 tumare? Inga problem kompis.

Nu, fattar jag ingenting.
Vägverket säger det olagligt.
Volvo säger det ok.
Vad säger ni om detta?

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
Användarvisningsbild
av ER
Har Volvo godkännt tex 8x18" med ET 49 och 235/40-18" för just din bil fast inte regbeviset säger det så har VV inte mycket att sätta emot då just den kombinatioen är godkänd för bilmodellen. Alla tillåta kombinationer får ju inte plats på regbeviset men på S60/V70N är det lagligt med nämnda kombination enligt den lista(utfärdad 2003-09-26 och gäller bilar t.o.m V19 2003) jag sett och har en kopia av från Volvosäljaren själv. Finns inga begränsningar på denna lista för sugmotorbilarna jmfr. turbobilarna så 8x18" med 235/40-18" och ET 49 så kan du dra långnäsa åt VV. Denna lista innehåller betydligt fler kombinationer än vad som får plats på regbeviset.
Att VV gör allt för att jävlas med folk trotts att det är helt OK enligt tillverkaren är inget nytt tyvärr.
Jag VET att jag FÅR ha 7,5x17" med 225/45-17 och 8x18" med 235/40-18" på min bil trotts att regbeviset inte har med dessa kombinationer.
Användarvisningsbild
av VS60
ER skrev:Har Volvo godkännt tex 8x18" med ET 49 och 235/40-18" för just din bil fast inte regbeviset säger det så har VV inte mycket att sätta emot då just den kombinatioen är godkänd för bilmodellen. Alla tillåta kombinationer får ju inte plats på regbeviset men på S60/V70N är det lagligt med nämnda kombination enligt den lista(utfärdad 2003-09-26 och gäller bilar t.o.m V19 2003) jag sett och har en kopia av från Volvosäljaren själv. Finns inga begränsningar på denna lista för sugmotorbilarna jmfr. turbobilarna så 8x18" med 235/40-18" och ET 49 så kan du dra långnäsa åt VV. Denna lista innehåller betydligt fler kombinationer än vad som får plats på regbeviset.
Att VV gör allt för att jävlas med folk trotts att det är helt OK enligt tillverkaren är inget nytt tyvärr.
Jag VET att jag FÅR ha 7,5x17" med 225/45-17 och 8x18" med 235/40-18" på min bil trotts att regbeviset inte har med dessa kombinationer.
Vart fick du tag på sånt lista, undrar lyckas inte stå en sånt kombination.
Fälg 18 # 7,5
Däck 225/40/18
Varför måste de alltid jävlas, tills de inte gör en till vansinne?
Om du kan ha såna kombinationer som du skrev nedan, då kan jag också ha, vi har ju samma bil.

Användarvisningsbild
av ER
VS60 skrev:
ER skrev:Har Volvo godkännt tex 8x18" med ET 49 och 235/40-18" för just din bil fast inte regbeviset säger det så har VV inte mycket att sätta emot då just den kombinatioen är godkänd för bilmodellen. Alla tillåta kombinationer får ju inte plats på regbeviset men på S60/V70N är det lagligt med nämnda kombination enligt den lista(utfärdad 2003-09-26 och gäller bilar t.o.m V19 2003) jag sett och har en kopia av från Volvosäljaren själv. Finns inga begränsningar på denna lista för sugmotorbilarna jmfr. turbobilarna så 8x18" med 235/40-18" och ET 49 så kan du dra långnäsa åt VV. Denna lista innehåller betydligt fler kombinationer än vad som får plats på regbeviset.
Vart fick du tag på sånt lista, undrar lyckas inte stå en sånt kombination.
Fälg 18 # 7,5
Däck 225/40/18
Varför måste de alltid jävlas, tills de inte gör en till vansinne?
Om du kan ha såna kombinationer som du skrev nedan, då kan jag också ha, vi har ju samma bil.

Snackade med han som sålde min bil när jag köpte den och då plockade han fram sin lista när det var tal om att det skulle bli 17" på den.
http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/styl ... efault.htm finner du hela volvos godkända sortiment av fälgar=lagliga till P2:or med lagliga däckrekomendationer.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Alltså egentligen står det på reg.beviset vad du kan ha för fälgar till din bil sedan så tror jag att volvo måste nog ge dig ett intyg om att de har gett dig klart tecken på att just din bil kan ha just den storleken ...

Men jag har vid 2 tillfällen besiktad bil med 18 tums fälgar...
( c70 med 18 tum Nebula ) och där stod det på reg.bevis att jag ej fick ha mer än 16 tums...

Men bilprovningen sade ingenting,,de bara körde igenom bilen, besikta den och godkände den......
Så att det kan variera från bilprovning till bilprovning...samt på personen som besiktar din bil.....
av NCR
Vid tanklocket står det på min vilka dimensioner jag får lov att ha på bilen. 15, 16, 17 & 18". I regbeviset står det annorlunda. Jeje...
av haxpet
Hej

I Finland funkar det så här:

Om din bil är besiktad och inregistrerad med 17" hjul så får du åka med 18" om du vill, det är helt tillåtet att gå upp en tum. Men om din bil bara är registrerad med 16" så får du bara ha 17", annars så krävs det en ombesiktning. Och det spelar ingen roll om grannen åker på 17" och du på 16" och ni har samma bil, han kan byta till 18" men inte du. Bara om du gör en ombesiktning. Sånna är reglerna här.

Kan det vara samma i Sverige?????

Det som gäller är det som står i registerutdraget. Från det så kan man gå upp en tum utan att det gör något, men sen är det stop, i alla fall i Finalnd.
Användarvisningsbild
av VS60
haxpet skrev:Hej

I Finland funkar det så här:

Om din bil är besiktad och inregistrerad med 17" hjul så får du åka med 18" om du vill, det är helt tillåtet att gå upp en tum. Men om din bil bara är registrerad med 16" så får du bara ha 17", annars så krävs det en ombesiktning. Och det spelar ingen roll om grannen åker på 17" och du på 16" och ni har samma bil, han kan byta till 18" men inte du. Bara om du gör en ombesiktning. Sånna är reglerna här.

Kan det vara samma i Sverige?????

Det som gäller är det som står i registerutdraget. Från det så kan man gå upp en tum utan att det gör något, men sen är det stop, i alla fall i Finalnd.
Det är bra fråga hur är det är i Sverige?
Volvo säger att det är ok att ha 18 tumare, vv säger det är olagligt, alla däck/fälg – firmor inga problem(kompis), vi säljer hur många som helst 18 tum till s60, och jag säger jag bror mig inte längre, jag ska sätta endå 18 tumare, för jag tycker de ser snyggt ut. Om man tittar på s60 som finns på http://www.garaget.org nästan alla bilar har just 18, vissa 19, och 20.
Synd att jag inte sparade Links som jag kan inte hitta igen, en S60 i USA med 22 tum fälg.

av moOd
På mitt reg.bevis står det 235/40-18", så den kombinationen är absolut inte omöjlig för VV. :)
Användarvisningsbild
av greeeken
När jag bytte till 17 " så ringde jag VV för att fråga om det var ok
Nej du får inte ha 17 sa dom
Din bil kan max ha 16
Jag påpekade att enligt volvo så går det att ha 17 eller 18 då sa dom som dig att ja skulle skicka in nått intyg o blabla
Då blev jag ganska irriterad o förbanad o sa att här skickas inga intyg.
Gå in på volvos sida så får ni sse att dom säljer 17 till just min modell.
Vill ni ha intyg ring volvo själva.

Då blev han helt plötslig osäker o började mummla en massa o sa att han återkommer med svar.
Tror ni han ringde tebax?

Ja kör med 17" på min
B230F går fett

Har nu täppt vacum läckaget men den g&ar[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Det låter väl då som att det kan […]

2 eller 3-polig vevaxelgivare ?

Tittar du på rätt givare i schemat? Kam[…]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen[…]