Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclaza
Hej!
Har provat att söka runt lite men inte fått något exakt svar på mina frågor. Gör därför en tråd i hopp om någon kunnig ger mig konkreta svar !

Har köpt en 05a V70 t5! Gått 15,500mil.

Mellan 2-3 växel dunkar den i växeln med en liten liten fördröjning... Det är märkbar skillnad mellan övriga växlar. Både i manuell växling och i drive läget upplevs denna lite hårdare växling.

Idéer? Har denna låda B4-lock? Har läst lite om det... Vad innebär detta?
Eller Räcker de med skölja lådan?

Vill gärna ha svar på exakt vilka åtgärder som ska göras... Ny programvara? Nolla adaptiven? Är helt borta i ämnet...

Volvo ville ha ca 2500kr bara för skölja lådan... Skulle dem göra en adaptivkörning kostade det 1000kr extra då det tog en timme sa dem...

Har läst lite om någon bortplockad neutral funktion? Finns det/går det på denna låda? Är de bra?

Många frågor men är alltid lite nojjig när de gäller automat...

Väldigt tacksam för alla idéer
Mitt tips är att skölja lådan och nolla adaptionen.
Men ring runt till olika verkstäder, 3500kr låter mkt adaptivkörning tar inte en timme men dom debiterar en timme.
Så ny olja uppdatera lådan och nolla adaptionen så blir den nog bra.
Mvh Thomas
Niclaza skrev:Hej!
Har provat att söka runt lite men inte fått något exakt svar på mina frågor. Gör därför en tråd i hopp om någon kunnig ger mig konkreta svar !

Har köpt en 05a V70 t5! Gått 15,500mil.

Mellan 2-3 växel dunkar den i växeln med en liten liten fördröjning... Det är märkbar skillnad mellan övriga växlar. Både i manuell växling och i drive läget upplevs denna lite hårdare växling.

Idéer? Har denna låda B4-lock? Har läst lite om det... Vad innebär detta?
Eller Räcker de med skölja lådan?

Vill gärna ha svar på exakt vilka åtgärder som ska göras... Ny programvara? Nolla adaptiven? Är helt borta i ämnet...

Volvo ville ha ca 2500kr bara för skölja lådan... Skulle dem göra en adaptivkörning kostade det 1000kr extra då det tog en timme sa dem...

Har läst lite om någon bortplockad neutral funktion? Finns det/går det på denna låda? Är de bra?

Många frågor men är alltid lite nojjig när de gäller automat...

Väldigt tacksam för alla idéer
Har samma problem med min bil, trots ny programvara, olja och B4-lock. Volvo tror att ventilpaketet är problemet. Tänkte göra ett försök att rengöra det i sommar...
Japp! Exakt samma. Växlar klockrent på alla växlar utom från 2 till 3. Då slår den i växeln.
Volvo i Kungsängen tog strax över 2000kr för skölja lådan + olja + programvara.
Hej

Jag har också problem med att den slår i växlarna mellan 2:an och 3:an samt ibland mellan 3:an o 4:an.
Dock händer detta bara ibland men då är det ganska tydligt.

Det är framför allt då lådan är kall samt även om man inte har motorn under belastning då växling kör.
Mao. Gasa upp och sedan lätta lite på gasen och håll konstant hastighet, lådan kommer att växlar då ibland med ett redigt ryck.

Jag har bytt olja samt uppdaterat programvaran. Volvoverkstaden tror sig vara säkra på att det är ventilpaketet.
Jag funderar på att byta detta på min maskinskadeförsäkring som räcker upp till 15000 mil. Dock blir det ganska saftigt eftersom man betalar 35% av kostnaden och min 7500 spänn. ( Volvia )

Är det någon som gjort denna operation och kan meddela resultat?

/Lars

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]