Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej - til alla som vet om automatlådar.
Har just köbt bilen 162000 km. Lådan växlede hårdt mellem R og D. Sprang ofte i med et ryk, især om gas gives inden växling, eller körningsretning samtidig skiftes mellem bak og frem. Volvo lastede ned ny software som skulle hjælpe. Nu växler lådan LAANGSOMT mellem R og D !!. Når man åker med 35 til 40 km/t med let/ingen gas, hopper lådan op i gear/ eller måske ud - ind i gear igen/växler med et ryck, kun ind imellem - 2-3 gangår dagligt. Når man motorbromsar, i ex. fra 2000 Rpm, bremser motoren med ned til präcis 1500 RPM, da käns det som om lådan slipper gear, omdrejninger går ned til 700 RPM, mens bilen løber til stop, men lige før stop kan man mærke lådan växler ned. Om gas gives igen under tomgangen, mens bilen rullar, trækker lådan igen i gear, med et lidet ryck. Er dette normalt ??
Kan jeg få det til at växla mellem R og D snabt igen ?? Er det en ide at byte ut momentstaget ?? Ursagta mit dårlige svenska ? Låtan skifter mjukt gennom alle lagen, under last, inget problem. Min mekaniker mener lådan skal have et olieskift/skylning og kalibrering hos Volvo. Olien er bytet for ca. 20000 km siden hos uautoriseret mekaniker af tidligere ägaren.
Frågan: Er det normalt motorbromsning ophører ved de 1500 RPM ?? Kan byte af momentstaget hjälpe ?? Ses det om det er träsigt ?? Vil olieebyte/kalibrering hjälpe.
Tror inte det är B4 locket. Jag hade det problemet på min S60 2.4 2002. Hade inget problem med att skifta mellan D och R osv. Problemet jag hade var att när lådan skulle växla mellan 2-3 eller 3-4 så hamnade den i "friläge" Efter ca 3-4 sekunder så hoppade växeln i om man släppte gasen. Dessutom undrar jag om det är samma låda till en diesel?

Håller med trollerolle. Prova med att byta olja och uppgradera mjukvaran. Om inte det hjälper så verkar det vara nått värre problem tyvärr. Nu verkar det dock som att den förra ägaren bytte för 2000 mil sedan och det var ju inte så länge sedan för en växellådsolja. Har du tittat på färgen på växellådsoljan och luktat på den? Den skall vara hallonröd och inte lukta bränt.

/Håkan
Tack for svaret.
Låtan hopper inte i friläge, i alle fallet ikke länga nok til at motoren varver up. der kens bare et lidet ryck/bump ved växlingen 2-3 ved let gasgivning. Som om låtan pludselig växler omotiverat. Ved växling med moderat til hård gasgivning växler lådan perfekt og mjukt up genom hele registeret. Samma växling 2-3 er hård när lådan er kall. Jeg har bestilt skylning og nulning af adaptionen + nyesta software 22/2 håppas det hjælper. Problemet er allenfals lidet, bare det inte forvärres. Vet nogen om B4 lock fel ses på 2003 biler ? Ville gerna betale byte for at udelukke detta.
Vet ej om nån med 2003:a har bytt B4 lock och fixat problemet. Men om det inte kostar allt för mycket (locket kostar nog bara 100:- eller så) så kan du ju ta det på samma gång. Gjorde faktiskt det på min S60 2.5T 2005 när den fick samma symtom. Samtidigt spolade jag lådan. Sedan dess försvann problemen. Om du vill söka vidare på B4 lock här på forumet så gör du enklast i att skriva in: site:http://jagrullar.se b4 lock
i google. Den sökningen funkar bättre än den på forumet.

/Håkan
Hej igen.
Volvo gjorde: skjölning af låda, felsökning, nyesta TCM software, nullning af adaption, Indköring af låda.
Alt fint, dog växlar 3 lite hårdt med let last. . Mekaniker mente kobling til 3 var lite brandt. Dock inte mer end 150000 til 200000 km endnu skulle kunne köres. Blir måske bättre dom förste dagarne efter adaption nullning. Om lådan holder er jeg nöjd. Har ni nogen mening ?? Bare lite bump ved växling til 3 med myckat let gas. Inte värje gangen. 4700 DKK i allt - föj !!

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]