Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Är det bara jag eller är det ett allmänt problem på V70N modellen att det på nått sätt alltid vid användning av kupévärmare rinner ner smältvatten i fälgarna som fryser till isklumpar med resultatet att det inte går att köra fortare än 60-70 km/h utan att man behöver njurbälte? Det är min andra V70N och jag hade samma problem med den förra. På vår 855á där emot spelar det ingen roll hur mycke snö/is som samlas i fälgarna, blir inga större vibrationer i alla fall ?:-/ Ska det spela nån roll att jag på bägge V70 haft plåtfälgar och på 855 alufälgar tro?
Användarvisningsbild
av Bosa
Har svårt att tänka mig att det är kupévärmaren som orsakar is i fälgarna. Men däremot så upplever jag att det dras in en hel delsnö i bakfälgarna på V70N, nu är iofs bägge flärparna vid bakhjulen trasiga på min bil så kanske är det som orsakar isbildningen. Pendlar ju 15 mil per dag och är ofta man har obalans när man ska hem (har bilen i varmgarage så på morgonen är det aldrig ettproblem). Har för övrigt femekrade fälgar.
av Larzan
Inga problem i vinter, trots 17".
Förra vintern så fick jag köra igenom nysnö på ca 15cm, och fick sladd, liten, men det räckte för att lägga på ett lager med snö på insidan av fälgen och det frös självklart fast, med obalans som följd.

Men i år har jag klarat mig :)
Användarvisningsbild
av Erico
Har en stooor Baco-mejsel som jag snart nött ut när jag petat och huggit loss is genom hålen i fälgarna. Suck! Har haft ca 15 bilar på de 27 åren jag innehavt körkort men aldrig haft några större problem tidigare, måste vara nått med bilmodellen eller fälgarnas utformning.
av AndreasGLT
Jag körde med plåtisar förra vinter och bytte till alu i vinter för att de skulle vara lättare att göra rent. Det sitter flärpar vid bakhjulen som ska hindra att det drar in snö i fälgarna, jag sakar dessa på min bil. Har du dem?
Vintern innan den körde jag iofs med en 855 men hade då inga sånna problem.
Användarvisningsbild
av MartinS
Flärparna vid bakhjulen är ytterst viktiga att de finns och är hela, annars drar du in massa snö/skit på fälgarna.

/Martin
Användarvisningsbild
av Erico
MartinS skrev:Flärparna vid bakhjulen är ytterst viktiga att de finns och är hela, annars drar du in massa snö/skit på fälgarna.

/Martin
Jo då, dom sitter där och är hela. Nån som vet om plåtfälgarna "lutar" mer in mot mitten än lättmetallarna? Har sett att det är ett ganska djupt spår i fälgbanan på insidan som inte finns på lättisarna som samlar vatten när jag tvättar dom vid hjulbyte Sommar/vinter.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]