- lör 05 feb 2011, 11:08
Har XC70 -03 , gått ca 20500 mil.
Vid senaste servicen konstaterades att fyrhjulsdriften inte fungerar fullt ut såtillvida att den bara driver lite på bakhjulen och huvuddelen på framhjulen.
Verkstan beskrev det som att splinsen i växeln är slitna.
Inga oljud eller så.
Dock har jag märkt sista tiden att den inte känns som vanligt driftsmässigt, så detta var väl väntat och dyrt...
Det "lustiga" är att den känts konstig i drifgten sedan senaste besiktningen, om det nu kan ha något samband.
Hur som.
Om man får tro statisktiken bl a här på forumet så "skall" ju dessa vinkelväxlar rasa ungefär nu i det läge jag har (ålder/mil).
Det är väl bara att konstatera.
Ni som åtgärdat;
Jag fick en prisuppgift på 14000 på material och arbete från aukt verkstad.
Finns det andra verkstäder som kan utföra det klart billigare?
Vad är er erfarenhet?
Tips som gör att hålet i plånboken blir något mindre emottages mycket tacksamt !!
Vid senaste servicen konstaterades att fyrhjulsdriften inte fungerar fullt ut såtillvida att den bara driver lite på bakhjulen och huvuddelen på framhjulen.
Verkstan beskrev det som att splinsen i växeln är slitna.
Inga oljud eller så.
Dock har jag märkt sista tiden att den inte känns som vanligt driftsmässigt, så detta var väl väntat och dyrt...
Det "lustiga" är att den känts konstig i drifgten sedan senaste besiktningen, om det nu kan ha något samband.
Hur som.
Om man får tro statisktiken bl a här på forumet så "skall" ju dessa vinkelväxlar rasa ungefär nu i det läge jag har (ålder/mil).
Det är väl bara att konstatera.
Ni som åtgärdat;
Jag fick en prisuppgift på 14000 på material och arbete från aukt verkstad.
Finns det andra verkstäder som kan utföra det klart billigare?
Vad är er erfarenhet?
Tips som gör att hålet i plånboken blir något mindre emottages mycket tacksamt !!
- By MrS60II