Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DJ
Det skrivs en del om den ibland ngt. bristfälliga vevhusventilationen som geggar igen. Vad är egentligen problemet?

Kastar motorn ut olja genom ventilationen?
I så fall så kan man ju lösa/mildra problemet med att skarva in en catch-tank som man tömmer emellanåt.

Det vore en enkel lösning för att minska rengöringsbehovet och risken för havererade packboxar.
Användarvisningsbild
av CarMan
DJ skrev:Det skrivs en del om den ibland ngt. bristfälliga vevhusventilationen som geggar igen. Vad är egentligen problemet?

Kastar motorn ut olja genom ventilationen?
I så fall så kan man ju lösa/mildra problemet med att skarva in en catch-tank som man tömmer emellanåt.

Det vore en enkel lösning för att minska rengöringsbehovet och risken för havererade packboxar.
det är vevhusångor. altså en rök bestående av olja & avgaser kan man enkelt säga.
i hopp med den varma röken så bildas också kondens.
problem upstår när kanalerna blir för igensatta, så jag tror inte en tank är nån lösning.
Användarvisningsbild
av DJ
Man kan få en del av ångorna att kondensera redan i catch-tanken. Det borde väl hjälpa?

Varför har volvon mer problem än de flesta andra?
Är det dåligt med "stänkskydd" under ventilkåpan där ventilationen leds ut?
Användarvisningsbild
av ateist75
DJ skrev:Man kan få en del av ångorna att kondensera redan i catch-tanken. Det borde väl hjälpa?

Alla biltillverkare har mer eller mindre problem. Se på Saabs trionic 7 motorer (9-3 & 9-5). Där har den dåliga vevhus.vent. försämrat oljans kvalite så mycket att kamkedjan har gått av pga. slitage t.ex. Saab har dock visat goodwill i ärendet.
Användarvisningsbild
av DJ
ateist75 skrev:
DJ skrev:Man kan få en del av ångorna att kondensera redan i catch-tanken. Det borde väl hjälpa?

Alla biltillverkare har mer eller mindre problem. Se på Saabs trionic 7 motorer (9-3 & 9-5). Där har den dåliga vevhus.vent. försämrat oljans kvalite så mycket att kamkedjan har gått av pga. slitage t.ex. Saab har dock visat goodwill i ärendet.
:?: Jag har aldrig hört talas om det förut på nåt annat märke som jag haft, men har å andra sidan aldrig vågat köpa Saab.
av NCR
Hur lång tid kan det ta innan man eventuellt får problem? På min bil märkte jag att det var lite skummigt på oljestickan och när jag tittade på påfyllnadslocket var det nåt som liknande "Bailys" under där. Jag torkade bort det och pratade med min personlige meck som kallade det för "Kallskum" och att det tydligen uppkommer om man ofta kör korta sträckor. Jag har 1,3 mil till jobbet och på den tiden hinner min motor knappt upp till full temp innan jag är framme. På helgerna kanske det blir lite längre utflykter men mer än så i stöten kör inte jag så det är klart man blir lite fundersam om det kan bli problem p.g.a. det.
Användarvisningsbild
av CarMan
i vissa servicar intgår det att göra rent vissa ditaljer till vevhusventelationen.
på specielt turbomotorerna är en av nipplarna en känslig del som desutom sittter på en dum plasering.
om man servar bilen på ett ställe där dom inte vet hur detta ska göras, eller om man tycker att ett oljebyte är en srrvice 6 hoppar över att göra den viktiga servicen som är en gång/år så kan man får problem!

är det nån här inne som har haft stopp i sin vevhus ventelation & som desutom har regelbundet servat bilen minst var 12 månad hoss märkesverksta?
Användarvisningsbild
av DJ
NCR skrev:Hur lång tid kan det ta innan man eventuellt får problem? På min bil märkte jag att det var lite skummigt på oljestickan och när jag tittade på påfyllnadslocket var det nåt som liknande "Bailys" under där. Jag torkade bort det och pratade med min personlige meck som kallade det för "Kallskum" och att det tydligen uppkommer om man ofta kör korta sträckor. Jag har 1,3 mil till jobbet och på den tiden hinner min motor knappt upp till full temp innan jag är framme. På helgerna kanske det blir lite längre utflykter men mer än så i stöten kör inte jag så det är klart man blir lite fundersam om det kan bli problem p.g.a. det.
Man kan tänka på att göra extra oljebyten om man får fenomenet med lite bailys.

Får man fenomenet MYCKET bailys så har man allvarligare problem... (egen erfarenhet)
Användarvisningsbild
av DJ
CarMan skrev:i vissa servicar intgår det att göra rent vissa ditaljer till vevhusventelationen.
på specielt turbomotorerna är en av nipplarna en känslig del som desutom sittter på en dum plasering.
om man servar bilen på ett ställe där dom inte vet hur detta ska göras, eller om man tycker att ett oljebyte är en srrvice 6 hoppar över att göra den viktiga servicen som är en gång/år så kan man får problem!

är det nån här inne som har haft stopp i sin vevhus ventelation & som desutom har regelbundet servat bilen minst var 12 månad hoss märkesverksta?
Vad jag var ute efter var att slippa få in så mycket skit till gasspjäll och insug. Även om det inte hinner sätta igen sig mellan varven.

Dessutom ser jag det som mycket märkligt att behöva rengöra vevhusventilationen så ofta som varje år, oavsett om jag gör det själv eller betalar själv för att få det gjort.

Det man inte tar i händerna får man ta ur plånboken. Nyss uppfunnet djungelordspråk. :lol:
av NCR
Jag har trygghetsavtal på bilen så de närmaste 5 åren hoppas jag detta fixas av Bilia dock...

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]