Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johanssonhenrik
Hej!
Jag har en S60 T5 -01 som gått 8500mil.
Jag har ett klonkande ljud i bakvagnen som uppkommer vid gupp och håligheter i vägen.
Jag bytte krängningshämmarstag men det var inte felet.

Hoppas någon vet vad detta kan vara!
Användarvisningsbild
av greeeken
Kollat stötdämparna bak att dom inte är slut?
läste nånstans att det kan samlas grus o sten där som låter när man kör över gupp o så.
av johanssonhenrik
Nej jag har inte kollat dem. Tänkte att bilen gått för lite för att dämparna skulle vara slut
Användarvisningsbild
av greeeken
johanssonhenrik skrev:Nej jag har inte kollat dem. Tänkte att bilen gått för lite för att dämparna skulle vara slut
När man läser runt lite här på forumet så är det många som fått byta sina dämpare efter 5-6000 mil
av johanssonhenrik
Ok kanske dags att ta en titt då!

Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag v et många som tar fel på ljud som komer bak & fram. kolla framvagnen också
av nevyn
Hur gjorde du när du bytte krängstag? Kollade du stagen fram också? Kolla dämparna med när du håller på.

Jag bytte alla 4 krängstagen på min v70 i höstas... Glappade som fan alla utom 1(!)..
Användarvisningsbild
av DJ
CarMan skrev:Jag v et många som tar fel på ljud som komer bak & fram. kolla framvagnen också
Jo, det blir konstiga resonanser kan jag intyga.

Jag hade också klonk i bakvagnen innan de bytte lederna i framvagnen. Då försvann oljudet... :roll:

Det finns kraftigare krängarstag att köpa som sägs vara bättre än original. Har inte testat själv, då jag fick mina nya på reklamation hos volvohandlaren.
Kostade ungefär som volvo original har jag för mig.
Användarvisningsbild
av AWWD
Hade klonk bak i min V70 i höstas. Visade sig vara en liten sten som satt precis mellan slutet på fjädern (nederänden) och ett "stopp" i fjädertallriken. Svårt att se utan att hissa upp bilen på billyft då slutet på fjädern är inåt bilen.

Det ska vara några mm mellan fjädern och stoppet. Om de kommer i kontakt med varandra (tex genom en sten) kan det uppstå ett ljud. Hördes speciellt när man körde ner från fartgupp i låg fart i samband med att fjädern "fjädrade ut".

Har sedan dess monterat "ankfötter" (små plastskydd på bakre länkarmen) som minskar sprutet mot fjäderna och insidan fälgen.

/AWWD
av Parvel
Jag fick mina stötdämpare bak utbytta på min S60-03 då den rullat 3000-mil i dec-05, pga jag hade klonkade ljud bak, hördes bäst då man körde i lugn fart och över små vägbulor/gatsten. Båda dämparna var dåliga, båda hade ett mindre glapp innan det blev motstånd (hoppas ni förstår vad jag menar)Både jag och min Bilia mek konstaterade samma sak, även om han var lite skeptisk innan bytet.
Som tur är fick jag dom utbytta på min Happy deal/förlängd garanti 12 mån eller 1200mil från försäljaren utan diskussion.

Chrille-S60,2,4T-03

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]