Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UrbanP
Har kylar-problem med min Volvo V70-02 Bifuel. Har då och då haft kylarvattenläckage samt högt tryck i systemet när jag kör bilen.
Verkstaden mäter att det finns avgaser i expansionskärlet, alltså byts nu topplockspackning och toppen planas.
Bilen verkar nu fungera bra, inga mer läckage, fram till efter en natt då det på nytt läckt ut lite vätska på grund av övertryck. Expansionskärlet har under natten bivit överfullt och om jag lossar på locket vill vätska pysa ut. Jag kör bilen en stund och då försvinner övertrycket och nivån lägger sig på normal nivå. Detta har sedan hänt ytterligare en natt. Vad kan det bero på att det blir högt tryck i systemet när bilen inte är igång? När jag är ute och kör så blir det inget övertryck i systemet längre som det blev innan jag bytte topplockspackning.
Senast redigerad av 2 UrbanP, redigerad totalt 0 gång.
av UrbanP
Vad innebär detta? Kan avgaser läcka in i systemet en annan väg eller menar du att det är CNG-gasen som går ut i kylarvattnet? Är detta i så fall en lika omfattande reparation?
av Zebrano
Japp CNG gas läcker ut i kylarvätskan (Har själv erfarenhet av detta)... Lättast är att kolla detta är att låta motorn vara kall och först släppa ut trycket och sedan tryck uppstår efter ca 3 tim så kan du ju ev känna en rutten doft i expansionskärlet.. Eller så kontaktar du mig så skall jag hjälpa dig...
Skicka ett pm med ditt nummer så ringer jag dig...
Användarvisningsbild
av CarMan
Du har alla gånger fel i raduseringsventilen /gaklockan eller vad ni vill kalla den.
Den är vätske uppvärmd & kan få detta fenomen att den trycker in gas i kylvätskesystemet.
Detta händer endast när motorn är avtängd & bara vid kallt väder.

Den är alltså trasig & måste bytas.
av UrbanP
Kan det vara så att gasen i kylarvätskesystemet har gjort att motorn inte blivit kyld ordentligt och pga detta toppen blivit "skev" (eller vad det kallas på fackspråk :)?
Enligt de som renoverade motorn så var nämligen inte toppen plan.
Vad kan det kosta ungefär att byta reduceringsventilen?

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]