Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zolle
Precis köpt en V70 2002 140 hk. Blev tokig på pipandet från bältesvarnaren så jag gjorde som jag gjort på mina tidigare volvos med framgång...klippte av kabeln som går från bältesfästet och kortslöt kablarna. Fint, nu slutade pipandet...MEN i stället kommer texten SRS airbag serv snarast upp i stället...suck! Bara ett sammanträffande eller blev det så av min lilla "fix"? Jag fogade samman kablarna igen och nu piper det irriterande ljudet från bältesvarnaren igen men felmeddelandet finns kvar... Vad ska jag göra? Och finns det ett bättre sätt att koppla bort bältespipandet? Jag använder alltid bälte, men vill välja själv exakt när det ska på utan pekpinnar...
Användarvisningsbild
av CarMan
SRS styrenhetan vill veta om du har bältet på eller ej, för att veta hur hårt & hur fort han ska smälla airbagen.

du måste in till Volvo o släcka lampan.

det finns ingen lösning som helt får bort plinget. sök lite det finns en lång tråd om detta.
Användarvisningsbild
av zolle
Hu det var ju trist! Fast hur kan bilen veta att jag inte har bältet på mig om jag kortsluter kablarna? Det borde den ju uppfatta som att jag har satt i bältesclipset i hållaren? Alltså strömmen kan passera ut och in igen.
Användarvisningsbild
av Ericsson
En liten fundering: Det är inte så då att det inte ska kortslutas utan där ska vara en viss resistans i kretsen. Kan ju alltid ta och prova med multimetern vilket motstånd som finns i bältesfästet med bältet i?

/U
Användarvisningsbild
av zolle
OK, hittade tråden men det var inte så många tips i den, mest löjliga pekpinnar om att man ska ta på bältet först osv. Och det blir man ju inte hjälpt av.
Användarvisningsbild
av zolle
Hmmm...inte alls dumt funderat, visst kan nyare volvo ha utrustats med ett litet motstånd eftersom det alltid varit populärt att koppla ur bältesvarnaren på det sätt jag nu gjorde... Har tyvärr ingen multimeter dock :(
Användarvisningsbild
av CarMan
det sitter ingen brytare i bälteslåset utan en halgivare
Användarvisningsbild
av Brainy
zolle skrev:Hmmm...inte alls dumt funderat, visst kan nyare volvo ha utrustats med ett litet motstånd eftersom det alltid varit populärt att koppla ur bältesvarnaren på det sätt jag nu gjorde... Har tyvärr ingen multimeter dock :(
Bor du i Gävle så kan du komma och låna min, annars säljer biltema för c.a. 60kr.

/Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
zolle skrev:Hmmm...inte alls dumt funderat, visst kan nyare volvo ha utrustats med ett litet motstånd eftersom det alltid varit populärt att koppla ur bältesvarnaren på det sätt jag nu gjorde... Har tyvärr ingen multimeter dock :(
du ska inte ge styrenheten fel info vad du en gör :!:
av Hellrider
CarMan skrev:
du ska inte ge styrenheten fel info vad du en gör :!:
men herregud om han nu vill spräcka skallen av en airbag så låt han,,
Det är bara och åka till skroten ju och få ett gammalt avkapat bälte och stoppa ner
V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]