Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Argovia
Hej alla

Jag har nyligen kört SAAB :???: som har blivit inlöst av försäkringsbolaget pga en skada. Jag är mer en Volvomänniska och frugan är mer en SAAB-människa så hittills har väl ungefär varannan bil varit SAAB och varannan Volvo. Efter ett par provturer i V70N börjar nu frugan tycka det är en trevlig bil. Jag har spenderat åtskilliga mil i en sån som taxi, men då var det bara att hämta ut den på morgonen och ställa den på kvällen så jag är lite nyfiken på att höra från er som har eller har haft en V70N vad ni tycker om den och spontana tankar på om det är något speciellt jag ska titta på när jag letar.
Kan tillägga att innan SAABen hade vi en V70 på första karossen.

Ett tips jag har fått från en mekaniker på Volvoverkstad var att de som var tillverkade i Gent hade mer problem än de som var tillverkade i Göteborg. Jag sökte här på forumet och hittade att det är sjunde siffran bakifrån i chassinumret som skvallrar om tillverkningsland. Vet någon här på forumet mer om det?

Bara så ni vet vad jag letar efter så är det:

* V70, förmodligen '01 eller '02 (gärna nyare men då tror jag priser ligger lite för högt för vår prisklass)

* 140 hk är ok för våra behov (gör ju inte ont med mer dock)

* Drag

* Rails (alla har inte det har jag för mig?)

* Under 20.000 mil - är det några speciella miltal man ska vara uppmärksam vid? Typ stora servicar eller så?
Kamrem ligger vid 16.000 har jag förstått t.ex.

* Gärna stereostyrning i ratten (ser fult ut utan det :D )

* Automat eller Manuell spelar ingen större roll, men är det någon av lådorna som har svag punkt el. likn?

Tacksam för era åsikter!
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vad är er prisklass?
Skulle kolla 02 då de andra gasspjällen monterades. Sök på gasspjäll här får du se. Jag skulle titta på en 2.4t eftersom de marginellt ligger högre i pris än 140hk samt att du får mer utrustning. Automaten i volvon är densamma som i 9-5, en japansk låda. Köper du en automat så se till att få lådan spolad. Volvo har ingen oljeservice på automaten, tyvärr och därför dör de ofta i förtid. Annars kolla det vanliga. Bromsarna, däck dämparna bak. Jag har aldrig sett en V70N utan rattknappar för stereon.
Hur långt kör du/ni?
Användarvisningsbild
av Argovia
Vi är väl lite flexibla med priset men vi tänker oss 50.000. Det finns ett gäng på blocket omkring där. Har även bekanta som är helt fantastiska på att pruta, de byter bil rätt ofta som hobby. Kalas med såna vänner när man letar bil! :D
Ska absolut söka på gasspjäll som du tipsar om.
Angående låda så kanske det helt enkelt är en bra idé att skippa automaten då? Mindre klydd helt enkelt.
Angående rattknappar till stereon så är det faktiskt inte helt ovanligt att det på högra sidan bara sitter en slät plastkåpa som saknar knappar. Har sett det på flera bilar på Blocket och det var även så på en jag provkörde hos Volvo i Eslöv idag.
Vi kör varierande men 2500-3000mil per år. Hoppas på att få ner det dock.
Användarvisningsbild
av Argovia
Måste också passa på att fråga om 2,4t - är det den som är på 170 pållar? Eller är det ytterligare ett alternativ?

Har också lagt märke till att det med viss konsekvens används "t" för vissa motoralternativ och "T" för andra. Är det samma som för SAAB att "t" står för lättrycksturbo med "T" är en "riktig" turbo?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
T5=FTT
2,4 resp 2,5t=ltt
170hk är en sugis, samma motor som 140hk men strypt, skiljer dock i utväxling.
2.4t=200hk
2.5t=210hk kom 2005
T5=250hk
Kollade på blocket igår kväll och det finns massor med 2.4t för ca 50-60k
av PWE
När vi letade efter en annan bil så ville min fru bestämma, och det var inte säkert att det skulle bli volvo... Hur som helst så lät jag mina sinnen vara öppna men försökte iallafall på ett diskret sätt vinkla andra bilmodeller så att de framstod som inte lämpliga i förhållande till vårt behov. Så småningom fick jag min vilja fram och vi köpte en v70:a årsmodell 04. Den är vi hyggligt nöjda och jag ångrar inte köpet. Eftersom jag inte är så teknisk kunnig av mej så kan jag inte ge dej tips på svagheterna. När det gäller valet av drag så skulle jag nog hellre valt en bil utan drag och dragit av motsvarande för att sätta dit ny. Då vet du ju att bilen åtminstone inte har blivit belastad pga husvagn/släp.

Köp gärna en bil med buisnesspaket, där finns rattknappar för farthållare och för musik om det inte finns integrerad telefon. Dessutom så finns det sportstolar som jag är extra förtjust i - jag sitter så himla bekvämt (fast hade jag varit lite kraftigare hade väl stolen varit mer optimal under mer häftigare kurvtagningar). Dessutom finns det ecc och det är ju rätt trevlig att slippa illaluktande avgaser, spolarvätska odyl.

En av större nackdelarna som säjs om V70:an är att det trångt i baksätet. Men det skiter jag fullkomligt i eftersom jag själv inte är så lång, alltså får långa personer ändå bra plats med benen - om dom sitter bakom mej, möjligtvis problem sitthöjd.

Vår gamla 850:an byggdes i Gent, men jag upplevde inte några större problem eller besök till verkstad i tid och otid. I och för sej så köpte vi bilen när den var 8 år gammal. Och samma sak gäller vår v70:a som oxå är 8 år när vi köpte den. Den stora skillnaden mellan dessa bilar är dock att rostskyddet verkar vara exemplariskt mycket bättre än den vi har nu. Så det kan vara värt att kolla upp! Lycka till med bilköpet! /Dan
Användarvisningsbild
av Argovia
Tack dieselmagnus för den sammanställningen av de olika motoralternativen. Kan man på ett smidigt sätt få bort strypningen från en 140-hästare så man kan utnyttja hela motorns kraft?

PWE - tack för din input. Du har en poäng med det där med draget, men jag orkar inte klydda med allt det innebär med reg-besiktning osv för nytt drag, så jag hittar hellre en bil som är "klar". Om jag känner mig rätt så är även risken om jag köper en bil utan drag att den faktiskt förblir så.
Angående baksätet så kommer väl mest barnen att sitta där, men ett av barnen är fortfarande liten nog för att ha drygt två år kvar bakåtvänt. Det stjäl ju lite plats för passagerarsätet men vi har kommit fram till att det kommer vara godkänt utrymme fram på pass.-platsen trots det.
Angående rostskyddet - menar du att nya V70 är känsligare än den gamla?
av PWE
Hej Argovia! Näh, jag vet inte så mycket om rostskydd på v70:a n. Men min erfarenhet är iallafall att vi köpte 850:an (årsmodell 95) år 2003 och jag har under dessa år som vi ägt den fram till 2010 inte sett något tecken på rost på karossen. Anbelagar under bilen vet jag inte så mycket förutom att bilprovningen inte kommit med några anmärkningar. När vi köpte vår v70:a så såg jag lite små rostfläckar särskilt vid hjulhusen. Men jag har läst nånstans i detta forum att det ej behöver vara rostfläckar utan nåt annat som går att ta bort om man polerar bort dom i tid. Jag tycker det är iallafall värt att kolla upp det. Eftersom ni har barn så välj om möjligt mörk klädsel. Ha koll om det finns elektrisk barnspärr i bilen, det är ju trevlig tillbehör om det finns men inte superviktigt. /Dan
Användarvisningsbild
av Argovia
Tack för de tipsen.
Med elektrisk barnspärr menar du barnlås-spärren på bakdörrarna? Nu när du säger det så hade jag det i en taxi-V70 jag körde för några år sedan, otroligt smidigt när man hade skolskjutsturer eftersom bakdörr mot vägbana måste vara spärrad då.
av PWE
Helt korrekt Argovia! Jag har inte spärrat på själva dörrarna utan enbart på elektroniskt väg. Dessutom har jag lärt mina barn som är 4 och 6 år gamla att inte själv öppna dörrarna själva, utan det är jag eller annan vuxen som sköter den biten. Och jag har förklarat varför jag inte vill att de skall öppna dörrarna själva, och de vet nu och protesterar inte. Dessutom så om fraktar vuxna därbak så är det ju busenkelt att häva barnspärren! /Dan

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]