Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnny123
Mina bakljus är mörka, både sido-LEDarna och bakljusen. Bromsljus, blinkers och regskylt fungerar men resten är mörkt. Dom lyser några sekunder efter start och så slocknar allt. Är det nån relä som styr belysningen bakeller är det nåt annat? Vad kan det vara för fel?
av svda
På V40 -00 får bakljus, skyltbelysning, positionsljus etc ström via reläer i CEM (Central Electronic Module). Skyltbelysning + positionsljus är en krets. Bakljusen en annan krets. Skulle gissa att det är lika på din bil.
Jag skulle rekommendera att du börjar med att kollar upp om det finns felkoder.
Någon som har tillgång till en PPC felkodsläsare på forat kan kanske hjälpa dig om du talar om var du bor.
Livet var enklare förr då allt ljus var ihopkopplat. Om det är en elbox som måste bytas så rekommenderar jag att kolla bildelsbasen,se. Var noga med att välja en box inte bara men samma artikelnummer, utan också kommer från en bil med samma/liknande spec som din, så slipper du en dyrbar programvaruuppdatering. Väljer man t.ex. en CEM från en S40 till en V40 så upphör bakrutetorkaren att funka.
av Fred
TS bor i Korsholm, Finland, så det är inte så sannolikt att någon med PPC finns i närheten.
av Johnny123
svda skrev:På V40 -00 får bakljus, skyltbelysning, positionsljus etc ström via reläer i CEM (Central Electronic Module). Skyltbelysning + positionsljus är en krets. Bakljusen en annan krets. Skulle gissa att det är lika på din bil.
Jag skulle rekommendera att du börjar med att kollar upp om det finns felkoder.
Någon som har tillgång till en PPC felkodsläsare på forat kan kanske hjälpa dig om du talar om var du bor.
Livet var enklare förr då allt ljus var ihopkopplat. Om det är en elbox som måste bytas så rekommenderar jag att kolla bildelsbasen,se. Var noga med att välja en box inte bara men samma artikelnummer, utan också kommer från en bil med samma/liknande spec som din, så slipper du en dyrbar programvaruuppdatering. Väljer man t.ex. en CEM från en S40 till en V40 så upphör bakrutetorkaren att funka.
Låter som om jag har ett relä-fel. Jag får köra med dimbakljusena på tills jag fått det fixat. Suck, ännu en kostnad. För 2 månader sen gjorda jag en helrenovering på tilläggsvärmaren. Men det står ju trots allt 382 500 km på mätaren... :D
av Johnny123
Suck, fick bekräftat idag att det är REM'en som är bränd... Kabelmattan till baklucka + lampor har varit söndrig (den e nu bytt) vilket har lett till nån typ av kortslutning som i sin tur har sänt en strömspik tillbaks till REM'en och bränt en krets :(
Går det att få en ny REM beställt nån annanstans än från Volvoverkstan?
Har sökt på Google och Ebay men ingenting. Hittade en ny REM till en 2003-2004 V70 på en amerikansk sida men passar den på en -05?
Användarvisningsbild
av hollan
nä de skiljer på rem på 05 och nyare men därimot skall det gå att andvända en begagnad från tex bildelsbasen.se bara till och få rätt artikelnummer lättast och läsa av ditt eget och söka på nummert sen får du ta in bilen på volvo och ladda mjukvara rem omladdning
av Fred
Kolla på Bildelsbasen. Under "Övrigt" och "Säkringsdosa / Elcentral" finns 245 st olika delar när jag söker på mitt reg.nummer.

Med lite detektivarbete borde du kunna hitta en REM som passar din bil. Sen vet jag inte om något måste laddas i bilen efter att den är bytt men det kan säkert någon annan svara på.

Mvh
/Fred

Edit:

Hollan hann före! :D

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]