Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hammerin
Jag vet att rubriken är kass..... 8)

Jo det är såhär! jag är 100 % säker att det läcker mellan oljefilter och motor. Det är säkert gummiringen som har hamnat på sniskan eller nått. Kan man då ta loss oljefiltret utan att det rinner ut för mycket olja? har ju Castrols dyraste olja i så man vill ju inte spilla ut allt för mycket.

Tacksam för svar!

MVH // Daniel
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Det kommer rinna ut en ganska bra mängd olja. Vill du nu inte köpa ny olja kan du försöka klippa upp et stort hål i en spolarvätskedunk och samla upp oljan och hälla i igen. Köp 1l olja för lite kommer nog att förspillas tyvärr. Du har väl insatsfiltret så en ny packning lär behövas men det får du ju med filtret du köper.
av LaRy
Jag har varit i samma situation som du. Jag lyfte bilen med domkraft enbart på höger sida så att bilen lutade ordentligt. Det kom i princip inte ut mer olja än den som fanns i filtret.
Varför läckte mitt filter. Jag slarvade och "fiskade" upp o-ringen med hjälp av en liten kniv ur spåret på filterkoppen. Detta skapade en liten minimal rispa i spåret för o-ringen, så liten att den endast gick att se med förstoringsglas eller lupp. Varm olja under tryck hade inga problem att komma förbi rispan.
Överväg att köpa ny filterkopp inför inspektionen, priset är ca en hundring.
av LaRy
Jag glömde att säga att du bör ha 1 liter extra olja tillhands, förmodligen behöver du hälften. Försök inte att spara och skvalpa, det är så lätt att lite grus och annat skräp följer med i ett försök av uppsamling av spilld olja.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det går bra at lossa oljefiltret. det rinner inte ut speceilt mycke olja. oljan i oljakanalerna är den som rinner ut + lite som du kanke slabbar från filtret. blir en deceliter eller så.
Oljan i oljatroget har ingen direkt koppling till oljafiltret o kan inte rinna ut när du tar bort filtret.
av VXC70
lossa oljepluggen och låt det rinna den vägen först! och sedan lossa oljefilter och se till att samla upp oljan från filtret med. då får du med i princip alla olja, du kan sätta tillbaks pluggen när de rinner lite för den oljan som då är kvar kommer inte ut vid filret. bensinare?
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Kommer ju inte nå olja alls för filtret ska ju alltid lossas först innan man tappar ut olja. man är ju alltid tvungen och lossa filtret före man tappar olja annars gör man ju helt fel.
av svda
snoddasD5 skrev:Kommer ju inte nå olja alls för filtret ska ju alltid lossas först innan man tappar ut olja. man är ju alltid tvungen och lossa filtret före man tappar olja annars gör man ju helt fel.
De där gäller nog bara norr om Umeå.

Hämtat från annan tråd
snoddasD5 skrev:Förbjud bilkörning för alla som bor söder om Umeå under vintern då skulle olyckerna minska jätte mycket för dom klarar inte av och köra bil när det snöar.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]