Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Köpte en sån här kupévärmare http://www.jula.se/kupevarmare-ltc-comp ... 0-w-139674 men är lite fundersam på var/hur man ska placera den.
Den gamla jag hade låg bara på golvet men det är ganska tråkigt att passageraren ska behöva bråka med den alltid.
Dessutom blir väl uppvärmningen något reducerad.

Hur har ni löst placeringen? Gärna lite bilder och om det fungerar bra eller finns några nackdelar med det.
Hållaren ska ju skruvas fast så gärna lite tips på vad man ska tänka på vid monteringen.

Vill ju inte gärna sätta skruv/borr i kabelstammar eller nåt annat skoj ??:-/
av Fred
Borde det inte gå att montera den med kardborre? Då slipper man ju borra helt! :D

Bandet på bilden sitter stenhårt, både mot underlaget och mot sig själv när man får fast det. Det kan kräva lite lirkande men när banden väl låser mot varandra så sitter det. Jag har använt det mycket i jobbet för att fästa grejer mot varandra, till exempel trådlösa sändare mot videokameror och tunga batterier mot annan utrustning.

Bild

Här är länken till Classe!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av MartinS
Upp och ner på plasten under handskfacket är perfekt. Syns knappt och är inte i vägen.

/Martin
Användarvisningsbild
av Dede
MartinS skrev:Upp och ner på plasten under handskfacket är perfekt. Syns knappt och är inte i vägen.

/Martin
Efter att ha kikat så insåg jag att det blev bäst där.
Skruvade loss panelen som sitter där för att inte borra i något som helst ska vara helt.

Blev helt suveränt och det syns nästan ingenting om man plockar bort värmaren. Dessutom var det enkelt att gömma sladden så man slipper den också :-)-)
Användarvisningsbild
av iigloo
Fred skrev:Borde det inte gå att montera den med kardborre? Då slipper man ju borra helt! :D

Bandet på bilden sitter stenhårt, både mot underlaget och mot sig själv när man får fast det. Det kan kräva lite lirkande men när banden väl låser mot varandra så sitter det. Jag har använt det mycket i jobbet för att fästa grejer mot varandra, till exempel trådlösa sändare mot videokameror och tunga batterier mot annan utrustning.

Bild

Här är länken till Classe!

Mvh
/Fred
Ha! Att jag inte tänkte på det. Har samma problem och just en sån rulle från Clas. Bara ut och testa :D
av Fred
:D Ser man bara till att det är extremt rent där man fäster tejpen så sitter den där! Använd något riktigt starkt rengöringsmedel, typ kemiskt ren bensin eller aceton. Var försiktig dock, så att inte plasten löses upp.

Den här typen av kardborre är inte alls som den vanliga, med en mjuk och en sträv yta, utan den är likadan på båda. När man fått dem att gripa tag i varandra så krävs det ganska mycket lirkande för att få isär dem. Därför bör man inte använda för mycket eftersom det då kan bli svårt att både få ihop dem och få isär dem.
Användarvisningsbild
av Dede
Lyfter tråden eftersom det börjar närma sig vinter.

Monterade kupévärmaren under handskfacket men problemet är att den blåser all luft rakt på passagerarstolen vilket leder till att den bryter p.g.a. överhettning/uppnådd värme väldigt tidigt.
Man vill ju ha motorvärmaren i minst 3 timmar för att den ska ha någon verkan men då kupévärmare bryter redan efter någon timme så är det kallt i bilen.

Kan man sätta den på sidan riktad uppåt eller då får man problem med larmet?
Någon som har samma problem som löst det på annat sätt?
Funderade på om man kan montera på en bockad plåt för att rikta om luftströmmen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Dede skrev:Lyfter tråden eftersom det börjar närma sig vinter.

Monterade kupévärmaren under handskfacket men problemet är att den blåser all luft rakt på passagerarstolen vilket leder till att den bryter p.g.a. överhettning/uppnådd värme väldigt tidigt.
Man vill ju ha motorvärmaren i minst 3 timmar för att den ska ha någon verkan men då kupévärmare bryter redan efter någon timme så är det kallt i bilen.

Kan man sätta den på sidan riktad uppåt eller då får man problem med larmet?
Någon som har samma problem som löst det på annat sätt?
Funderade på om man kan montera på en bockad plåt för att rikta om luftströmmen.
Jag hade den under handskfacket lite svagt riktad uppåt i min V70N jag hade förut. I fem år hade jag den monterad så och använde den i princip dagligen vintertid utan några falsklarm och kupén blev alltid varm och behaglig.

/Martin

Alla tändspolar är utbytta till nya orig[…]

Finns det någon chans att få tag i m32[…]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som för[…]

Testa trycka på ladda medan du kör och […]