Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bytte tändlås häromdan och man är ju tvungen att plocka bort myckt för att kunna komma åt låset men efter ihopmonteringen fick jag problem.
Allt verkade vara ok och jag var på väg ur garaget och precis när jag svängde så hörde jag hur det knäckte till i ratten och lampan SRS airbag tändes.
Jag plockade försiktigt bort airbagen men ser inga synliga skador och alla kablar sitter som det ska men lampan lyser.
Läste någonstans att om man inte skruvar tillbaka ratten i exakt rätt läge så går rattrullen av vid full svängning.
Så jag undrar vad som ska göras/bytas eller ska jag bara försöka släcka lampan.
Bilen går annars jättefint och jag märker inga problem med styrning eller nåt.
Hej
Det troligaste är att rattrullen har gåt sönder. Rattrullens uppgift är att överföra spänningen till krockkudden (den trådlösa överförningen av spänning är inte uppfunnen)
Nedan är utdrag ur VADIS
Mvh Kurtoua

Ta bort: -skruven från viloläget. Säkra kontaktrullen. -centrumskruven. -ratten.
Tips: Dra kontaktstyckena ett och ett genom hålet i ratten

Ditsättning av ratten
Dra kontaktstyckena ett och ett genom hålet i ratten.
Sätt dit: -ratten. -centrumskruven (40 Nm).
Ta bort skruven ur kontaktrullen och placera den i viloläget.
Sätt dit förarmodulen enligt
Jag tror också att rattrullen har gått av och jag har nog missat att sätta tillbaka den som det ska.
Räcker det att byta rattrullen och släcka lampan så allt blir ok?
Finns det något sätt att kanske laga rullen på?
Just nu är det bara lampan som lyser annars ratten går jättefint inga ljud eller nåt.
Hej
Rattrullen består av en två eller fyra ledare som är rullad som en klockfjäder den skall kunna snurra 3,5 varv (tror jag ) åt höger och vänster. Att laga tror jag inte på.
En ny är instäld på mitten, en från skroten får man hoppas på att de har låst den i mittläge vid demontering.
Mvh Kurtoua
Det blir alltså byte av rattrulle och det verkar vara svårt att hitta den på skroten för just en sån del verkar de inte sälja åtminstone på nätet men kanske om man frågar de .
Det verkar vara klurigt det här med byte av rullen och som jag förstår nu i efterhand så måste den monteras exakt i rätt läge annars går den av.
Tråkigt att det är ingen som varnar för såna uppenbara fel här på forumet och ändå är det massa inlägg om byte av tändlås och liknande.
Kan någon beskriva detaljerat hur man sätter tillbaka rattrullen exakt i rätt läge så att flera inte gör såna naiva fel som jag gjorde.

Sitter den inte på baksidan av Fuelrailen d&[…]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]

Läcker spolarvätska avstängd

Droppar på höger sida fram fast beh&ari[…]