Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag funderar på att köpa en S60 -05 som är krockskadad. Stötfångare, skärmar och strålkastare är väl en sak men det jag funderar på mest är krockkuddarna.

Både rattkudden och kudden på passagerarsidan är utlösta, vad är det för delar man behöver byta för utom följande:

Själva kudden (på förarsidan)
Kontaktrullen i ratten
Själva kudden (på passagerarsidan)
Instrumentpanelen

Behöver man byta några styrenheter eller sensorer?
Måste man radera några felkoder i bilens mjukvara eller liknande?
Vart får man tag på dessa grejer? På bildelsdatabasen verkar det vara ganska tomt.

Om man sätter dit en instrumentpanelen utan krockkudde och på såvis tar bort krockkudden, bör man då byta säkerhetsbältet på passagerarsidan? (detta ska väl också rapporteras till transportstyrelsen om jag inte har fel)

Ni som vill påpeka att man inte bör mecka med säkerhetssystemen själva får gärna berätta vad det finns för konkreta riskers med det och vad man bör tänka på. Enradskommentarer i stil med "Gör inte det där själv, lämna till verkstad, det är farlig, lek inte med andras säkerhet" undanbedjes.

En andra fråga, på ett ungefär vad kostar det att få en verkstad att bytta dessa krockkuddar (om det skulle bli aktuellt kommer jag fråga en verkstad men det skulle vara intressant med en uppskattning).
men det är ju inte att leka med! ska monteras rätt och med rätt information. så bäst att en volvo verkstad gör arbetet! för säkerhetssystemet de passiva delarna ska ju aktiveras just när de behövs! vid kollision/krock.

inget att leka med säkerhetssystem så att söka hjälp så här på ett forum får man hoppas att ev. tipsare håller inne med tipsen med tanke på den risken som finns för personskador.

sen om du nu visste vad du gör så skulle du ju absolut inte söka tips eller vad du vill.

köp inte den bilen om du kan tänka dig laga den på en verkstad med utbildade tekniker på SRS.

om airbags utlöst då lär ju karossen ha tagit stryk och bilen behöva riktas i riktbänk. airbagsen utlöses ju inte för minsta krock men har de utlöst vid krock lär de ha varit en smäll.

titta på annan bil :)

risken att utlösning av airbags vid srs reparation är ingen lek.
Ni som vill påpeka att man inte bör mecka med säkerhetssystemen själva får gärna berätta vad det finns för konkreta riskers med det och vad man bör tänka på. Enradskommentarer i stil med "Gör inte det där själv, lämna till verkstad, det är farlig, lek inte med andras säkerhet" undanbedjes.
Jag skulle tro att OM kunskapen finns här på forumet så är dessa personer så pass utbildade att de aldrig skulle lämna ut information på ett öppet forum om hur man hanterar sprängämnen. Att du undanber dig kommentarer om detta gör bara att man blir mindre angelägen att hjälpa till.

Du vill veta riskerna, OK vi kan börja med att en felaktigt hanterad krockkudde kan spränga huvudet av dig. Om du lyckas få in kuddarna kanske de utlöser utan anledning när du kör och då kommer du garanterat orsaka en trafikolycka, singel eller med andra inblandade. Om du skulle råka ut för en olycka då kuddarna behövs kanske de klickar vilket kan leda till att du, och eventuella passagerare, får långt mer allvarliga skador än vad som är nödvändigt.

För mig är det väldigt förvånande att denna bil ens är till salu...jag gissar att den är i princip gratis.
Du ska byta:
förar bag
pasagerar bag
I-bräda
SRS styrenhet + ladda mjukvara & återställa krockstatus i CEM
Bälten i framsätena + bälten på de platser bak där nån suttit vid krocktillfället.

Du får inte under några omständigheter bygga om bilen så den saknar pasagerar airbag.
Sen om du tar begagnade saker så är det viktigt att du dubbelkollar att du monterar in rätt delar, det finns olika SRS utrustning på olika bilar!!!
CarMan skrev: bälten på de platser bak där nån suttit vid krocktillfället.
Intressant! så bältessträckarna löser inte om inte någon sitter där? Sitter det någon sensor i bälteslåset typ?

Förövrigt tycker jag det är helt ok att diskutera hur saker fungerar för att man ska kunna bilda sig en uppfattning om vad som behöver göras. Pyrotekniken är farlig men vi är många som är intresserade av den.

T.ex. har V70 och S60 en frontal pass bag (2-stegs tror jag) på typ 140l och en gigantisk hybridgasgenerator (komprimerad argon som släpps ut och värms upp av en puck raketkrut för att expandera så mycket som möjligt när squiben får en elektrisk puls. Leverantör borde vara TRW för denna bil.
Nu vart jag osäker på hur S60 är byggd. jag fick förmig att den inte har sträckare bak. om så är fallet så byter man bara dom bälten sär nån suttit.
CarMan skrev:Du ska byta:
förar bag
pasagerar bag
I-bräda
Bälten i framsätena + bälten på de platser bak där nån suttit vid krocktillfället.

Du får inte under några omständigheter bygga om bilen så den saknar pasagerar airbag.
Sen om du tar begagnade saker så är det viktigt att du dubbelkollar att du monterar in rätt delar, det finns olika SRS utrustning på olika bilar!!!

Det kan även vara så att kontaktstycken som du ansluter till bagarna har brännskadats av explosionen och då skall även kabelmattan bytas

Så glöm denna bil och leta efter en annan "färdig" med andra "bra" fel

//Gooose
gooose skrev:
CarMan skrev:Du ska byta:
förar bag
pasagerar bag
I-bräda

Det kan även vara så att kontaktstycken som du ansluter till bagarna har brännskadats av explosionen och då skall även kabelmattan bytas

Så glöm denna bil och leta efter en annan "färdig" med andra "bra" fel

//Gooose
ja precis som du skriive gooose, sen varför köpa en bil med problem som man själv inte kan åtgärda på ett fackmanna mässigt sätt? kolla kvd om du vill kunna göra klipp. köp inte bilar med utlösta SRS system.

Problemen kan bli stora, och vilken verkstad skulle vilja göra efter arbeten på ett system som en "hemmapulare" hållt på med. för med tanke på de frågor som TS ställt i början av tråden så lär den inte vara utbildad fordonstekniker....
Bilar finns de fler utav
Fred skrev: Du vill veta riskerna, OK vi kan börja med att en felaktigt hanterad krockkudde kan spränga huvudet av dig.
Jag har varit med och bytt rattkudde på en 960 och den satt med två skruvar och en kontakt med två stift. Kan verkligen kudden utlösa på något annat sätt än att det hamnar spänning över dessa två stift?

Man ska koppla bort batteriets minuskontakt och vänta 30 sekuder innan man kopplar in den nya kudden vet jag. Sen kan man väl för säkerhetsskull mäta med en voltmeter på kontakten för att försäkra sig om att det inte finns spänning där som utlöser kudden när man kopplar in den, eller?
Fred skrev: Om du lyckas få in kuddarna kanske de utlöser utan anledning när du kör
Det måste i sånna fall bero på att de får signal från styrenheten att lösa ut. Och då är det ju något fel på styrenheten och de måste man ju kunna försäkra sig om att det inte är när man byter den.
Fred skrev: Om du skulle råka ut för en olycka då kuddarna behövs kanske de klickar
Återigen den enda rimliga förklaringen till det är fel på stryenheten eller några sensorer som ger styrenheten signaler.
Eller är det möjligt att koppla in styrenhet, sensorer eller kudde på fel sätt?
På alla andra ställen i moderna bilar är det konstruerat så att kontakterna bara passar på ett sätt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]