Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dirren
halloj
Jag är mycket nöjd med min V70 2,5T 05 förutom 1 grej...det gnisslar nämligen om kupéfläkten när den går på lägre varv...mycket irriterande.
är detta något man kan smörja ? eller är det något lager som ska bytas ? eller måste man byta hela alltet ..?? måste man riva hela panelen fram i bilen för att komma åt ??
tacksam för info...
vet ju inte om jag kan gå på bilfirman jag köpte bilen av i december...det är ju en auktoriserad volvosäljare...skobes, jag är inte riktigt klar över vilka garantier man har på en beg bil.

tack för alla svaren
Peter
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det är en del mek för att komma åt fläkten har jag för mig. Om jag vore du så skulle jag åka till handlarn där du köpte bilen och lyssna med dom om dom kan fixa det på goodwill eller om det möjligen finns någon form av leveransgaranti på deras begagnade bilar.

Mvh GK
av Fred
Läs på om Konsumentköplagen på Konsumentverkets hemsida så kommer du se att du har 3 års garanti. De första 6 månaderna ska alla fel åtgärdas av säljaren utan tjafs (såvida de inte uppenbart uppkommit efter köpet), de följande månaderna måste du bevisa att felet fanns vid köpet.
Om det är så att du måste åtgärda själv är det en del meckande men inte omöjligt. Sitter framför handskfacket, detta är rätt lätt att demontera och sen får man ha div små torx och kanske en ledbar sådan med. sen tar du bort fläkthuset och några smådetaljer på detta, pillar ut motorn med fläktbladen ur fläkthuseet och smörjer motorns lager med någon lämplig sprutbar olja,(ex teflonolja, ej typ 5/56 då det inte smörjer så väl) ett lager i vardera ände av motorn. Svårt att komma åt att smörja med med en lång pip sprutar du in rikligt med olja. Funkat kanon på min nu i ungefär två år.
Precis som III skriver. I mina ögon ett ganska enkelt jobb.
Tar ca 30 min, använd bara bra knäskydd så står du nog ut ;)
Byta toppar på en Maserati twinturbo det är krångligt det....Lycka till.
Gnisslet kan göra en tokig..
fick ett svar från bilfirman...garantin är bara för trafikfarliga problem, men dom kunde tänka sig att hjälpa till med detta eftersom det var så nyligen jag köpt bilen, tror ju dock inte att de kommer att stå för hela kostnaden, möjligen hälften . Enl deras uppgift så kostar det ca 5000 kr att byta fläktmotorn....verkar det rimligt ??
Bilfirmors egensnickrade garantier är bara rökridåer för att få kundernas fokus bort från Konsumentköplagen. KKL gäller ALLTID om privatperson köper av en firma!! Som jag skrev tidigare, läs på om den på Konsumentköplagen så kommer du se att jag har rätt.

Skobes är en stor firma och de kommer garanterat ordna detta gratis om du nämner ordet "Konsumentköplagen" men så länge du som kund inte hänvisar till den kommer de givetvis inte informera om den. De hänvisar bara till sin "Trafiksäkerhetsgaranti" och hoppas på det bästa. Orkar du inte läsa på om dina rättigheter så är det bara att slanta upp vad de vill ha eller göra jobbet själv.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]