Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Nu är det snart dags för denna stora service, Vad ingår
kuggremsbyte , byter man remspännare och vattenpump med?
rengöring av vevhusventilation. vad ingår där och hur utförs den i volvos orginalservice.
byte av motorolja och olje och kupe-filter.
Ingår det något mer som byts förutom alla sedvanliga kontroller och uppdatering av mjukvaror som ingår hos volvo.

Vad kostar denna service hos en orginalverkstad och kan man få den utförd minst lika bra till lägre pris av ngn annan verkstad. Jas bor norr om Stockholm och är beredd att åka ca 10 mil ifall det finns ngn bra verkstad till rimligt pris utanför storstan.
Många frågor och tacksam för alla seriösa svar
MVH
Ulf
Användarvisningsbild
av greeeken
Kamrem byts
Vattenpump byte ingår inte, kan tillkomma om det behövs.
Olja oljefilter luftfilter kupeflter
Kostar runt 6-8000 beroende på vilken volvo verksta du väljer.
En mindre verksta gör samma sak fast för mindre pris minst lika bra.
av Ulf13
Hej
Tack för ditt svar
Brukar vattenpumpen vara dålig, eller är det ovanligt att den behöver bytas, Frågar för att alternativet är ju att byta i förebyggande syfte när motorn ändå är öppen.
Vet du vad man gör för att rengöra vevhusventilationen, Jag har förstått att det är viktigt från detta forum att man inte får den igensatt.
Ingår byte av bränslefilter med?
MVH
ulf
Användarvisningsbild
av lilleman
Det är sällan v-pumpen är dålig
vid 16000 mil volvoverkstan
byter vid behov dem byter pumpen vid 32000
när det är dax o byta remmen :)

Mvh/Roger
Det som ingår är Kamrem,spännrulle,drivrem,bränslefilter,kupefilter,olja,oljefilter. Sedan rengör du även vevhusventilation, och gör övriga kontroller som ingår i en standardservice.
Sedan bör du även be dom kolla på löprullen till drivremmen som brukar vara dålig.
Finns ej löst som artikel utan du får speca en 05:a D5:a och ta löprullen från den (passar bra).
Den bör kosta (med löprullen som bör bytas och kostar drygt 500kr) mellan 6500-9000kr.
Vattenpumpen behövs inte bytas första bytet om det inte är läckage (i princip aldrig).
av Gandalfi
Ska in med min XC90 på samma "operation" och undrar om det finns olika sätt att rengöra vevhusventilationen? Vill minnas att jag läst något om att blåsa den ren via en slang, sen även att man plockar ner den mekaniskt och rengör den? Hur ska det gå till för att få den riktigt ren? Har också förstått att detta är en viktigt del av 16.000mils servicen.
Är det läge att be dom rengöra gasspjället med, tänkte nu när den ändå ska skruvas ner?

Det är nämligen så här att min XC90 plötsligt börjat dra 1.50/mil blandad körning, förut med exakt samma körning drog den 1.25L/mil. Jag vill tro att det kommer bli bättre med servicen.......
Hade den inne för ett tag sedan eftersom den plötsligt tappade all kraft i motorn, sedan lagade den sig själv....mecken på Volvo skruvade ner turbon och juckade lite på armen till wastegaten, när han sedan skruvade ihop allt igen så funkar den som den ska igen. Men det är som jag tycker att den börjat dra mer sedan dess. Kan i och för sig vara en tillfällighet. Har även ett mindre läckage, sprutar en oljedimma från slangklämman där slangen som kommer från gasspjället och sedan går in i laddluftkylaren. Tänker om det inte är helt tätt där så kanske motorn inte arbetar med rätt "tryck" i motorn och att den därför drar mer......eller så hänger det ihop. Igensatta filter, mindre läckage i laddluftkylarslangen.

Nån som kan detta bättre än mig, borde finnas en del:)
av mikebike
Ulf13 skrev:Vad kostar denna service hos en orginalverkstad och kan man få den utförd minst lika bra till lägre pris av ngn annan verkstad. Jas bor norr om Stockholm och är beredd att åka ca 10 mil ifall det finns ngn bra verkstad till rimligt pris utanför storstan.
Upplands Motor i Akalla är billigare än Bilia Haga Norra, och tydligen är Upplands Motor i Uppsala ännu billigare, om det ligger åt ditt håll.
Användarvisningsbild
av greeeken
När dom nu är där o byter kamrem så skulle jag byta vattenpumpen oxå kostar ca 400 kr mer. Jag gjorde det inte för att det behövdes men då har man iallafall fått det ur huvudet. Som det skrevs tidigare välldigt sällan de fel på vattenpump
av Gandalfi
När plockar man ner oljefällan då?
Trodde det samlades på en massa skit i oljefällan under årens lopp som ska rensas ut, är det inte ett bra tillfälle när det skruvas ner för att komma åt kamrem. Att då också ta oljefällan??

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]