Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Min s-80-01, 140hk har snart gått 16000 mil. Har läst massor om detta med kamrem här, men ser att det för det mesta skrivs att man byter kamrem+spännrulle. Löprullen nämns inte lika ofta...
Jag tillhör de som inte vill byta mer än nödvändigt..(lägger hellre pengarna på nåt roligt)
1) Måste man byta allt? (förr var jag med om att man bara böt remmen om rullar o sånt verkade ok)
2) Är grejjerna ovan från skruvat.se ok? (annat jag beställt därifrån har varit ok)
3) Är det dumsnålt att inte byta allt?

//Björn :D
BjörnS skrev:Hej! Min s-80-01, 140hk har snart gått 16000 mil. Har läst massor om detta med kamrem här, men ser att det för det mesta skrivs att man byter kamrem+spännrulle. Löprullen nämns inte lika ofta...
Jag tillhör de som inte vill byta mer än nödvändigt..(lägger hellre pengarna på nåt roligt)
1) Måste man byta allt? (förr var jag med om att man bara böt remmen om rullar o sånt verkade ok)
2) Är grejjerna ovan från skruvat.se ok? (annat jag beställt därifrån har varit ok)
3) Är det dumsnålt att inte byta allt?

//Björn :D

hade du lämnat bilen på volvo så hade du fått spännrulle kamrem och multirem och nya bultar till remhjulet löprullen och vattenpump byts vid behov dock nu på senare tid säljer volvo en komplett satts som även innefattar löphjul så nu byts även den
dieselmagnus skrev:Köpte komplett sats på skruvat med löprulle och spännrulle. Vattenpumpen skulle jag råda dig att byta vid 32000 mil eller andra kamremsbytet. En del tycker man ska byta pump men andra inte.
Pumpen är ju mest beroende på att om du lämnar in bilen för byte så är detta en ganska hög summa för själva kamremsbytet, och inte många kronor mer för arbetet med pumpen.
Ifall pumpen då senare havererar så måste exakt samma arbete ske igen.

//stuffs

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]