Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xotica
Hejsan!

Någon av er som kan svara på vars oljepluggen sitter på en v70 2.4T -03 och vad för verktyg som behövs för ingreppet ?

Vidare ifall ngn vet mängden olja som ska fyllas i ..

Sedan vars oljefiltret sitter på denna bil och hur man byter det ?

Tacksam för era svar.

Mvh//Xo
Xotica skrev:Hejsan!

Någon av er som kan svara på vars oljepluggen sitter på en v70 2.4T -03 och vad för verktyg som behövs för ingreppet ?

Vidare ifall ngn vet mängden olja som ska fyllas i ..

Sedan vars oljefiltret sitter på denna bil och hur man byter det ?

Tacksam för era svar.

Mvh//Xo
Oljepluggen sitter baktill på oljetråget och den kan sitta ordentligt, och den är rätt platt. Dessvärre kommer jag inte ihåg nyckelvidden...

Oljefiltret är ett insatsfilter (papper) och sitter nedåt i bakre högra hörnet.....
Jag rekommenderar 20-323 från Biltema för att ta bort koppen, det med tre armar är dyrare och fungerar sämre.

Oljemängden står i instruktionsboken, men man får inte ut allt. Jag har för mig att det brukar gå i 5,5 liter.

"Hasplåten" är av plast om ingen bytt ut den och sitter med ett antal M8 -12 mm nyckevidd.
av Kena
"Jag rekommenderar 20-323 från Biltema för att ta bort koppen, det med tre armar är dyrare och fungerar sämre."

Och en hylsa till spärrskaftet (för du har väl 1/2") som gör om 1/2" till 3/8" så ditt spärrskaft passar
Jag har en liten hylsnyckelsats som fungerar perfekt, rätt fattning till Biltemaverktyget och handtaget är så kort att man knappast kan dra åt oljepluggen för hårt. :wink:
Fast det är värre när man skall ta bort pluggen, senast fick jag köpa en rörtång (och en ny oljeplugg), Upplands Motor hade dragit alldeles för hårt...
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
Perra83 skrev:Jag köpte på en BDS butik som en kopp som man trär på filtret underifrån och sedan drar lös med hjälp av ett vanligt spärrskaft. 60kr betalade ja.
Biltemas är av samma konstruktion.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]