Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Nu har jag haft bilen ett tag.
En V70 2.4D 163hk aut utan trim.
Den visar 0.67 l/m fast den verkliga ligger på 0.79!
Har ni liknande problem?
Vad kan man göra åt saken?
av kamilenski
Körde helt utan dieselvärmare. Däck i orginal.205/55/16 dubbade.
Mycket landsvägskörning.
av kamilenski
Men går det att göra nåt åt detta?
av Cedrix
kamilenski skrev:Körde helt utan dieselvärmare. Däck i orginal.205/55/16 dubbade.
Mycket landsvägskörning.
Och hur gör man för att köra utan dieselvärmare? har du plockat säkringen?

Ja jag har lite samma fenomen, men inte så mycket skillnad. Blev faktiskt något bättre med KCR box monterad.
Vet att gammla volvosar har lite snålt tilltagen max förbrukning på datorn, kör man myckat kallstart eller väldigt hårt så drar den mer än vad datorn kan mäta, och då räknar datorn på sitt max meddans den i själva verkat drar mer.
Användarvisningsbild
av midnight
Hej!
Jag har fått lära mig att tanken ska fyllas helt upp.
Sedan ska trippmätaren nollställas medelförbrukningen likaså och även snitthastigheten.
Köra så länge man kan på just den tanken och sedan avläsa förbrukningen i förhållande till hastighet och körsträcka. :roll:
av kamilenski
Cedrix skrev:
kamilenski skrev:Körde helt utan dieselvärmare. Däck i orginal.205/55/16 dubbade.
Mycket landsvägskörning.
Och hur gör man för att köra utan dieselvärmare? har du plockat säkringen?

Ja jag har lite samma fenomen, men inte så mycket skillnad. Blev faktiskt något bättre med KCR box monterad.
Vet att gammla volvosar har lite snålt tilltagen max förbrukning på datorn, kör man myckat kallstart eller väldigt hårt så drar den mer än vad datorn kan mäta, och då räknar datorn på sitt max meddans den i själva verkat drar mer.
Tror inte värmaren startar i temperaturer plus 1 till plus 5 grader. Och det hade vi hela förra veckan.
Och manuellt har jag inte startat den.

Förbrukningen räknade jag ut genom att tanka bilen fullt, köra ca 300 km och tanka igen.
av trollerolle
Värmaren startar alltid i det intervallet du pratar om. Detta finns uppgifter om i instruktionsboken. Prova annars en kallstart och låt bilen stå på tomgång, så märker du att värmaren startar direkt. Den värmer också upp kupén, glöm inte detta. Du kan inte själv styra funktionen på värmaren under körning.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]