Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Hej!

Såg att Volvo butiken har 20% på tillbehör i helgen.

Jag tycker att min V70 börjar kannas lite trött i dämparna. Samtidigt så säckar bakänden osnyggt och det skrapar det tom i ibland på sämre vägar när jag har släp och full bil. (Bygger friitidshus på landet...)

Till saken:

Fråga 1:
Vad kostar bra dämpare bak? Behöver ju inte vara original eftersom kvaliteten på dom uppenbert inte är den bästa
(5700 mil på v70 är riktigt dåligt - körde tidigare SAAB 9000 32.000 mil utan att den blev påtagligt degig)

Fråga 2:
Nivåreglering ligger enligt min årsgamla tillbehörslista på 5300 kr någon som vet vad som ingår i satsen? Dämpare och fjädrar gissar jag.

Fråga 3
Chassie sats med nivåreglering ligger enligt samma katalog på 5450kr mao obetydligt mera då ska enligt texten nivåregleringen ingå.
Någon som vet om dämpare fram ingår, eller om det bara är lägre fjädrar?

Fråga 4
Blir markfrigången med NIVÅREGLERING OCH SÄNKNING bättre eller sämre än stanadard utan nivåreglering? (Den skrapar ju redan i då och då det får inte bli så mycket värre.

Tack för svar !
av Frigge
Har oerhört svårt att tro att dina dämpare bak är dåliga (om du inte redan har pirat) Det är VÄLDIGT sällan man byter stötdämparte bak så att sätta dit likadana tror inte jag gör någon större skillnad.

I nivåregleringssatsen ingår dämpare o fjädrar bak.

Köper du chassisänkningssatsen så ingår även fram fjädrar (ej dämpare fram)

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
alla skruvar & övra stötdämpar lagringar ingår nog också.

du har idag vanliga stötdämpare, deras lobb är att hindra bilen från att gunga onödigt mycke. Dom hjälper inte billen att hålla höjden! det är ju fjäderns jobb, så länga du inte har nivåreglering...

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]