Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallojsan!

Jag har en Volvo V70 2,4 BIFUEL 2002

Jag är ny här på detta fantastiska forum och har en lite enkel fråga.
Besiktigade bilen och fick felkod- P0037 HO2S Värmestyrkrets låg signal (bank 1 givare 2)

Har letat som fxxn på nätet efter någon typ av översättning för detta, och det verkar som att det kan luta åt lambdasondgivaren på avgassystemet, den bakre, kan vara kass?

Men innan jag beställer en ny sådan behöver jag vara säker.
Var kan man översätta dessa felkoder någonstans.

Jag kollade en engelsk sida och där kallas den Syresensorer (O2S) eller uppvärmd syresensorer (HO2S).
De menar att den kan ha kortslutits om det kommit in mycket fukt, vatten. och tyckte att man skulle kolla säkringarna först.
Är det någon som vet om den så kallade syresensorn är samma sak som lambdasonden?

Tack på förhand.
Johan
Hej Johan
Lite info om din felkod från VADIS
Mvh Kurtoua

P0037ECM-2210 Bakre lambdasond, värmning För låg signal
Felkodsinformation
Villkor
Efter tändning på och om batterispänningen är 11-16 V, kontrolleras det om lambdasondens värmningskrets är kortsluten till jord/spänning, om det är avbrott i kretsen eller om resistansen i värmningsmotståndet är felaktig. Om styrenheten registrerar något av detta sätts felkod ECM-2210.
Ersättningsvärde
Bakre sondvärmningen spärras.
Felorsak
För låg signal
-avbrott på signalledning
-signalledning kortsluten till jord
-för hög resistans i värmningsmotståndet.
För hög signal
-signalledning kortsluten till spänning
-defekt lambdasond.
Felaktig signal
-defekt lambdasond.
Felsymptom Inga.
Lambdasond är en syresensor. Den måste vara varm för att fungera, först då börjar avgasreningen att funka.
Principen är att tillsätta precis tillräckligt med bränsle för att allt syre i cylindern förbrukas vid förbränningen. Detta innebär att det såkallade Lambdavärdet =1. Lambda mäts vid den årliga besiktningen.
För mycket bränsle ger Lambda över 1 och innebär utsläpp av oförbränt bränsle, höga HC (Hydro carbons dvs kolväten). För lågt Lambda ger upphov till utsläpp av kväveoxider NOx.

Rent syre klumpar ihop sig i molekyler med 2 syreatomer O2. O2S bör betyda syresensor kort och gott
och HO2S uppvärmd (heated) dito.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
Tusen tack för så snabba svar!
Vad gjorde man innan internet?
Jag fick ju godkänt på Lambdavärdet som låg på 1,00 ( det skall väl ligga mellan 0,96-1,04).

Jag tänker nog byta lambdasonden och det blir då den bakre.
Den enda jag hittar som verkar passa med rätt kontaktdon är den på Mekonomen.
Några andra tips om vad man kan hitta dessa rackare?

Johan
biogaasrular skrev:Jag tänker nog byta lambdasonden och det blir då den bakre.

Johan
Volvo. Bildelsbasen. Autoexperten...
Alucinor skrev:
biogaasrular skrev:Jag tänker nog byta lambdasonden och det blir då den bakre.

Johan
Volvo. Bildelsbasen. Autoexperten...
Finns billiga i england
Nu har jag köpt en Boschsond på autoexperten, ångrar det nu med tanke på att jag måste skarva den med deras "skarvkitt". Ville ha en med färdigt kontaktdon att bara plugga i. Det är den bakre sonden efter kat.
Den fanns på mekonomen (en walker) och kostade 100 spänn mer. Hade lite bråttom eftersom det är körförbud på den om 6 dagar.

Men hittade massa roliga delar både i England och USA. Räknar man in frakt och tull (25%) från USA blir det billigare än vad det är här. Det blir det nästa gång.
http://www.autobarn.net
http://www.lambdasensor.com

Hursomhelst så skall jag installera den och se hur det funkar.
Tänkte ta lite bilder och visa hur ett lambdasonds byte funkar. Om det funkar...... :lol:
biogaasrular skrev:en till

http://www.partstrain.com/store/index.p ... n%20Sensor

Här finns tillochmed denson och det är väl orginalet?
1400 spänn inkl tull o frakt.

Ska man köpa exakt samma som jag gjorde, en bosch LS 602, som jag gjorde kostar den med frakt o tull ca 550 spänn. Kommer nog aldrig mer köpa delar från Sverige.
Den Denso 4 tråds som jag har i min bil kostade 2700kr på Volvo, Partstrain tar 183 dollar.... :-O) Mekonomen 2500 (N)
Ok!

Nu har jag bytt sonden och tänkte berätta lite hur det görs för de som vill spara tusenlappar.

1. Du bör kunna hissa upp bilen. Jag åkte till en okq8 tapp med lyft. Lossa minuspolen på batteriet.

2. Kontaktdonet till sonden är lättast att komma åt från motorhuven, stoppa in en plattmejsel i donet och försök och dra kontakten neråt.( Den pluggas alltså in underifrån men det är lättast att lossa den ovanifrån)
3. Lossa sonden från avgasröret. Min satt så jävla hårt att jag höll på att ge upp. Det är trångt så en fast nyckel och ett rör som extra moment till nyckeln, så att man får extra kraft. Lossa sonden och kabeln. Det sitter små plasthållare för kabeln så var försiktig med dessa så att de inte går sönder. Det sitter också ett fäste som håller kabeln med en liten plåtskruv. Den var knölig att komma åt men med en liten fast "8" så gick det.

4. När allt är loss sätter man dit den nya sonden. Börja med att skruva fast sonden i avgasröret och dra sen kabeln tillbaka så som den satt, och fäst den i kontakten underifrån, det är lätt att komma åt.

Ett tips är att inte köpa Bosch sonden som man skarvar, den jag nämnde att jag köpte tidigare. Köp en walker eller denso med färdig kontakt. Då minimerar man möjliga fel vid en skarvning.
Nu är iför sig skarvsatsen väldigt tät och ordentlig men det är tidskrävande.
Det finns en instruktion med Sonden hur man skarvar ihop den eftersom det inte är samma färg på kablarna på orginalet.

Som sagt, köp ej en sådan. Mycket lättare att bara sätta dit en färdig med kontakt.

Det funkar! Lampan slocknade, jag körde lite, stängde av, startade, körde lite stängde av , startade.
Tänkte ge den några dagar och se så att den inte tänds igen. Håller tummarna!

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]