- lör 15 jan 2011, 12:05
Hej alla, ny här på forumet sen i dag. Jag måste fråga en sak eller två, Jag har just blivit ägare till en gammal polisbil, en xc 70 årsmodell -00. Men ska den verkligen dra så in i h-vete mycke soppa? min förra bil var en gammal trotjänare, en -88 245 och den drog ju knappt över litern! medans den nya slickar i sig 1,2- 1,3 liter milen på landsväg, visserligen en fyrhjulsdriven men ändå! Man tycker att utvecklingen borde ha gått framåt på 12 år inte bakåt? En kompis till mig hadde en Toyota tercel 4wd och den gick billigare med 4wd inkopplat! långt under litern. så varför ska min penta dra så mycket? kanske nått fel? Bilen är väl servad av polismakten i alla är och jag har alla service papper, den har gått 29500 mil så den är långt i från ny. Jag har den motorn på 193 kusar och turbo. och automatlåda.
En annan fråga gällande fyrhjulsdriften: Kan man på sommaren skruva den kardan axeln och på så vis få bilen två hjulsdriven och på så sätt spara in lite soppa? Jag har ju bara bilen som ett transport fordon men bor ute på landet så 4 hjulsdriften är perfekt på vintern men överkurs på sommaren.
Tacksam för svar Jocke i norrtälje
En annan fråga gällande fyrhjulsdriften: Kan man på sommaren skruva den kardan axeln och på så vis få bilen två hjulsdriven och på så sätt spara in lite soppa? Jag har ju bara bilen som ett transport fordon men bor ute på landet så 4 hjulsdriften är perfekt på vintern men överkurs på sommaren.
Tacksam för svar Jocke i norrtälje
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Fixade till rubriken.
- By MrS60II