Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av essinge
Hej alla, ny här på forumet sen i dag. Jag måste fråga en sak eller två, Jag har just blivit ägare till en gammal polisbil, en xc 70 årsmodell -00. Men ska den verkligen dra så in i h-vete mycke soppa? min förra bil var en gammal trotjänare, en -88 245 och den drog ju knappt över litern! medans den nya slickar i sig 1,2- 1,3 liter milen på landsväg, visserligen en fyrhjulsdriven men ändå! Man tycker att utvecklingen borde ha gått framåt på 12 år inte bakåt? En kompis till mig hadde en Toyota tercel 4wd och den gick billigare med 4wd inkopplat! långt under litern. så varför ska min penta dra så mycket? kanske nått fel? Bilen är väl servad av polismakten i alla är och jag har alla service papper, den har gått 29500 mil så den är långt i från ny. Jag har den motorn på 193 kusar och turbo. och automatlåda.
En annan fråga gällande fyrhjulsdriften: Kan man på sommaren skruva den kardan axeln och på så vis få bilen två hjulsdriven och på så sätt spara in lite soppa? Jag har ju bara bilen som ett transport fordon men bor ute på landet så 4 hjulsdriften är perfekt på vintern men överkurs på sommaren.
Tacksam för svar Jocke i norrtälje
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Användarvisningsbild
av StringerBell
essinge skrev:Hej alla, ny här på forumet sen i dag. Jag måste fråga en sak eller två, Jag har just blivit ägare till en gammal polisbil, en xc 70 årsmodell -00. Men ska den verkligen dra så in i h-vete mycke soppa? min förra bil var en gammal trotjänare, en -88 245 och den drog ju knappt över litern! medans den nya slickar i sig 1,2- 1,3 liter milen på landsväg, visserligen en fyrhjulsdriven men ändå! Man tycker att utvecklingen borde ha gått framåt på 12 år inte bakåt?
Du har mätt vid pump och inte färddator?
av essinge
ÖHH vad? Jag har tankat och räknat mil. Har inte nån färd-dator. Pratade med min svåger efter att lagt upp frågan och hans xc 70 -05 med storleken större motor än min ligger på runt liter vid landsväg, han sa också att dessa bilar har den sk. lågtrycks turbon och den är ju ökänd redan sen 700 serien för att vara törstig så det kanske är svaret. Lågtrycks turbo= hög förbrukning?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Anledningen till att jag frågade är att folk ibland blir alarmerade av färddatorns siffror som ofta visar fel (fast då för snålt), och i och med att du precis hade skaffat bilen så...

Sedan beror sådana här saker mycket på körstil. För att få en vettig referens så borde en torr motorväg, 20 mil och konstant hastighet med farthållare ge ett slags referensresultat. Men visst låter det åtminstone 3dl för mycket.
av jimjam1
Hej. Min XC-70 2,5T- 05 drar 12,3l/10mil blandad körning resp 9,5l vid ren motorvägskörning enligt färddatorn.
JAg håller på att testa ett echo chip för att se ifall förbrukningen går ner något. Jag återkommer.

//Jimjam
av essinge
Precis min åsikt, tre deciliter för mycke! Jag är ju en gubbtjyv på 50+ så jag kör både lungt och försiktigt. Har dessutom varit och är yrkesförare så jag borde väll kunna köra någesånär tycker man.
Vad är ett echo chip för något? finns det till min gamla penta?
Jag åker 5 mil om dagen minst så alla tips är välkommna
Mvh Jocke
Användarvisningsbild
av StringerBell
essinge skrev:Precis min åsikt, tre deciliter för mycke! Jag är ju en gubbtjyv på 50+ så jag kör både lungt och försiktigt. Har dessutom varit och är yrkesförare så jag borde väll kunna köra någesånär tycker man.
Vad är ett echo chip för något? finns det till min gamla penta?
Jag åker 5 mil om dagen minst så alla tips är välkommna
Mvh Jocke
Högsta växeln går i? Lockup'en går i?
Användarvisningsbild
av Alucinor
essinge skrev:En annan fråga gällande fyrhjulsdriften: Kan man på sommaren skruva den kardan axeln och på så vis få bilen två hjulsdriven och på så sätt spara in lite soppa? Jag har ju bara bilen som ett transport fordon men bor ute på landet så 4 hjulsdriften är perfekt på vintern men överkurs på sommaren.
Bilen är i grunden framhjulsdriven. Bakhjulen går endast in och "hjälper till" när framhjulen spinner/släpper, tills dessa får tillbaka sitt fäste.
Så att skruva den kardan torde inte få ner förbrukningen nämnvärt, då du ändå inte har permanent 4wd...
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag hade enn V70XC 99 som var både seg och törstig. En chippning hos BSR gjorde bilen pigg och förbrukningen sjöng drygt e,2dl/mil. Jag körde i princip bara landsväg.
av essinge
Högsta växeln går i? Lockup'en går i?[/quote]

Jo det tror jag, varvar inte mycket alls. Ca. 2000 rpm vid 90-100 km/h. Därför ännu mera förvånande att den drar som den gör.....Fast en jäkligt trevlig bil att åka i är det.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]