Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turbo_virus
Hej!

Mina kunskaper vad det gäller däck är inte så stora, så nu är till min fråga!

Det är ju ett tag till innan det är dax för sommardäck 8)
Men när jag var och ballanserade däcken i sommras, då sa han som gjorde jobbet att det var sista sommaren dom ska rulla.
Sen sa han att jag ska tänka på att köpa däck med förstärkta däcksidor annars kan bilen vandra "svaja" för att bilen är så tung!

Hur är beteckningen på däcken med förstärkta däcksidor??

//Janne
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Du behöver inte köpa däck med förstärkta sidor men du ska köpa däck av god kvalité. Det vill säga köp inte skit som Linglong och andra kenesiska/asiatiska skitdäck. Satsa på märkesdäck trots att de är lite dyrare. Jag har Semperit ett mellanklassdäck och det är bra grepp och min T6:a svajar inte vid varken jämn fart eller fullgasacceleration.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du ska köpa däck med den belastningsklas som bilen är typad för. vilket du alltid får pros på om du går till nån som är seriör! Eller domsom kan din bilmodell.

är nån annan markant mycke billigare så ska man dubbelkolla at det verkligen är däck avsedda för just din bil !
av Turbo_virus
dieselmagnus skrev:Du behöver inte köpa däck med förstärkta sidor men du ska köpa däck av god kvalité. Det vill säga köp inte skit som Linglong och andra kenesiska/asiatiska skitdäck. Satsa på märkesdäck trots att de är lite dyrare. Jag har Semperit ett mellanklassdäck och det är bra grepp och min T6:a svajar inte vid varken jämn fart eller fullgasacceleration.
Köpte dom billiga däck ( linglong) till min 850 som jag hade förut.......som sagt, har bränt mig en gång på dessa billiga däck....BIG NO NO!!!

Är inne på några av dessa:
kumho
Pirelli
Fulda
Goodyear

Något av dessa märken borde väl funka till min bil !?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kumho hade jag på min SAAB 5-5 Kumho ecta och dev hade bra grepp men var något så in i helv... trögrullade. Pirelli och GY brukar få bra resultatr men jag har kört Hancook ku 105 och de var jag grymt nöjd med. De är lite hårdare, ganska lättrullade, slitstarka och bra grepp.
av greenbay
Du skall kolla så däcken har rätt belastningsindex. T ex 91, eller liknande.
Länk till koder på däck:
http://www.dackonline.se/reifennews.html
/greenbay

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]