Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I går slutade plötsligt min XC90 driva på bakhjulen vilket jag upptäckte genom att det kändes som att bilen drev väldigt dåligt framåt på halt underlag. Jag har ännu ingen aning om vad som är felet men hoppas få hjälp från volvoverkstaden med det under dagen.

Efter att ha läst allt jag kan hitta om problemet på nätet under större delen av kvällen i går så började jag klia mig lite i huvudet. I flera trådar på olika forum nämner xc90 ägare att deras bil krängt en del i bakvagnen tiden före att deras vinkelväxel havererat, något som deras mekaniker påstått berott på just det stundande haveriet. I vissa fall verkar detta pågått länge. Hittar också trådar där det sägs att däck som är olika slitna eller av olika fabrikat och därmed har olika rullomkrets medför slitage på vinkelväxeln, något som min volvomek säger inte har den minsta betydelse på min bil.

Till saken, jag köpte min bil under senvintern förra året. Jag upplevde då att den krängde väldigt mycket i bakvagnen vid landsvägskörning på hala vägar, dock inget på torra vägar. Jag påpekade detta för säljaren som körde en mindre tur (runt kvarteret) med den och menade att den uppför sig helt normalt. Samtidigt var det grymt dåligt grepp i däcken vilket fick mig att inbilla mig att det var något där som spökade. Vintern tog snart slut och jag kände inte mer av problemet. Bilen togs in för några mindre garantijobb, bland annat byttes däck, meningen var att alla 4 skulle bytas men snåljåparna valde att enbart byta de däck som suttit bak. De nya däcken la de fram och flyttade bak de mindre bra framhjulen. Efter att ha frågat hurvida detta var lämpligt, med tanke på att det såg ut att skilja en hel del i rullomkrets, så fick jag svaret att det endast var äldre xc70 som hade det problemet och att det inte har någon som helst inverkan på min bil. Efter att ha dubbelkollat med andra källor som bekräftar vad mekanikern sagt så infann sig ett visst lugn.

Vintern kom än en gång och bilen gick långt mer stabilt än väntat, trots att samma däck ligger kvar bak. I går beslutade sig så bakhjulsdrivningen för att säga upp sig och trots allt jag hört om att däck inte spelar roll så har jag en teori om just detta. Känslan när bilen krängde kraftigt bak jämförs närmast med en bakhjulsdriven bil som har problem med fäste i uppförsbacke. Dvs att det var som om bakhjulen ville skjuta på för mycket och tryckte bakvagnen i sidled, vilket går helt i linje med vad jag läst från andra som haft liknande upplevelser innan vinkelväxeln sagt upp sig. Senare vid däcksbytet la man däcken med minstrullomkrets bak, vilket gör att de hjulen snurrar fortare än framhjulen och efter det är problemet borta. Min teori är alltså att eftersom ingenting gjorts åt krängandet så är enda förklaringen att det försvinnit pga skillnaden i rullomkrets mellan fram och bakhjul. Hurvida det påverkat att drivningen bak nu är helt väck vet jag givetvis ingenting om, ännu, men visst känns det som att det finns ett samband?

Kan tillägga att det aldrig funnits något missljud varken före eller efter att bilen slutat driva bak.
Vad jag förstått så låter det kanska ruskigt när vinkelväxeln havererar och att man inte kan undgå att höra det. Din har AWD-system från Haldex och detta system är inte alls lika känsligt för olika omkrets på hjulen som det gamla viskosystemet var. Har du kollat om du har några felkoder? På min XC70 hade tryckgivaren i haldexkopplingen gett upp och bilen hade bara drivning på bakhjulen en kort stund efter start. Kopplade jag ur DSTC och gasade som en idiot kopplade bakhjulen in med dunder och brak. I ditt fall skulle jag misstänka antingen hylsan mellan växellåda och vinkelväxel eller tryckgivaren.
Ungefär som min S60 AWD för 4 år sedan. Inga missljud utan bara samma upplevelse som TS har med sin XC90. Det blev ett byte av hylsan mellan växellådan och vinkelväxeln.
Själva hylsan kostade 1100:-. Jobbet vet jag inte vad det kostade för det stod faktiskt Volvoverkstaden för! Det hade att göra med att bilen bara gått 6000 mil samt att det var ett hyfsat känt problem; det blev en delvis goodwill-åtgärd alltså. Jag betalade hylsan och Volvoverkstaden stod för jobbet.
Tilläggas kan att bilen servats hos auktoriserad verkstad enligt boken + olja & filter var 800:e mil därutöver. Tror att verkstaden är "generösare" ifall man är stadig kund där. Det var förresten på HansPerssonBil i Köping. Numera heter det ju Bilia...

Efter hylsbytet blev awd:n som den skulle hur som helst.

M V H
--_> Matz
Att din AWD lagt av råder inga som helst tvivel om, jag har precis "gått igenom" denna process. Det behöver inte alls vara din vinkelväxel som rasat, min rasade och det lät något djävulskt. Som föregående talare påtalade så kan det vara hylsan, tryckgivaren, men kolla även oljenivåerna i både vinkelväxel och haldexen.

Är du inte en fena på att skruva och har en välutrustad verkstad så är en verkstad enda alternativet i detta läge. Jag vet att Camaro69 (användare här) har skrivit att hylsan sitter så in i hel...e och är ruskigt svår att få av med vanliga medel.
Att det inte fungerar är jag mycket klar över. Likaså allt som kan vara fel. Pratade med min Volvomek som dessvärre inte hade tid för min bil ännu på ett par veckor. Han sa att det behöver inte alls höras nåt från vinkelväxeln när den ger sig men att det oftast gör det. Hur som helst vågade han inte ens gissa vad som var felet innan han fått ta sig en titt på bilen.

Att haldexen inte är lika känslig som viskon vet jag, dock är frågan om den över huvudtaget är känslig som vissa påstår att den är. Däcken verkstaden la på fram på min bil har mycket djupt mönster och har ganska mycket mer rullomkrets än bakdäcken som är i det närmaste slut och garanterat har mindre rullomkrets redan från början. Jag hade tänkt bytt alla 4 igen lagom till vintern men som vanligt kom annat emellan och sen blev det aldrig av.

Skruva har jag inga som helst problem med, jag skruvar med allt som brummar och lite till, :D dock har jag inte den minsta lust att göra det på mina egna bilar om jag inte absolut måste. Man blir väl bekväm med åldern antar jag :D
dieseltomten skrev: Skruva har jag inga som helst problem med, jag skruvar med allt som brummar och lite till, :D dock har jag inte den minsta lust att göra det. Man blir väl bekväm med åldern antar jag :D
????? :lol: :oops:
Tester kan visa allt möjligt beroende på vem som gör testet. Personligen lägger jag bäst däck fram så länge det inte handlar om en bakhjulsdriven bil. I detta fall var det dock verkstaden själva som valde och det är en märkesverkstad. Dock var det tyvärr inte min mek som gjorde garantijobben, han är väl den enda på hela det företaget som jag verkligen litar på till 100 procent och lite till. :D
Tompak skrev:Frågan är vilken koll din verkstad har... Alla tester visar att de bästa däcken alltid ska sitta bak, inte fram...
Ja, för mest konsekvent väghållning är det så, på gamla visco skall man däremot undvika att ha större hjulomkrets bak.
Fast det finns ju inget vattentätt samband mellan hjulomkrets och grepp... :wink:
Har nu fått felkoderna utlästa av en icke volvomekaniker med Vida, finns inget som har något med bakhjulsdrivningen att göra. Så nu kan det väl bara vara ett mekaniskt fel, men borde det inte loggats felkoder om inte bahjulen börjar driva när det egentligen än meningen att de ska göra det?

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]