Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av böjjarn
Har fått ett missljud när man släpper ut kopplingen när bilen är kall /halvkall. När det blir dragläge så "gnirkar" det till. (vet ej hur jag skall skriva ut missljudet). Väldigt irriterande. Nån som vet direkt vad man enkelt kan göra åt detta? //Johan
av greenbay
Menar du att det låter just när kopplingen börjar dra, eller när du släpper kopplingen till ett visst läge?
Antingen urtrampningslagret som gnäller till just när det spinner upp i varv, normalt ligger ju detta lager alltid i ingrepp däremot.
Alternativt att det knirkar i pedalen, isåfall kan det avhjälpas med smörjning av pedalaxeln. Normalt skall man aldrig smörja vajern, den går i teflonhölje, eller ngt liknande.
/greenbay
av böjjarn
Det låter när man skall iväg, precis när det blir dragläge,UUU, låter lika mkt utanför bilen som inne! När den blitt varm så försvinner det för det mesta.
Frågade nyss frugan hur hon uppfattar ljudet: Det "uar", å ja kan bara hålla med, så jag ändrar gnirket till ett uuuuànde istället!!!
av greenbay
Skulle ju kunna vara kopplingen som börjar bli sliten, eller kanske är lamellen bränd efter en husvagnsbackning?
Jag får stå över vidare felsökning tv. Hoppas du får löst "problemet".
/greenbay
av böjjarn
greenbay skrev:Skulle ju kunna vara kopplingen som börjar bli sliten, eller kanske är lamellen bränd efter en husvagnsbackning?
Jag får stå över vidare felsökning tv. Hoppas du får löst "problemet".
/greenbay
Inga tendenser till sliten koppling.
av greenbay
Men VAD är det som låter???
/greenbay
av Kena
Låter så när man burnat på lamellerna, de får en bränd/blank yta alt. att det läcker olja på dem. Man får minskad friktion på ytorna och de greppar då inte riktigt som de ska, man får då UUU ljud.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Jag fixade knirret på frugans S60 genom att lossa damasken som sitter där reglaget går in genom kupé väggen ut till motorrummet.
Alltså på insidan innanför pedalerna.
Jag sprutade siliconspray rikligt och sedan blev det tyst.
Har funkat i två år nu även när det är kallt.

Vissa har dock inte lyckats med detta men jag hade nog tur.

Roland
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns flera ställen en V70N kan knarra. I mitt fall tog det ett år och många upp/nedmonteringar av pedalstället innan jag hittade rätt ställe. I mitt fall var det leden mellan själva kopplingspedalen och kopplingsarmen (den ljusa som går ner i damasken). I mitt fall hördes dock inte knirrandet utifrån.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]