- tis 11 jan 2011, 23:33
glad om någon kan hjälpa.fick felkod p0-136. bytte bakre lamda.har samma felkod kvar.behöver man köra bilen varm innan man kan radera felkod?
Moderator: Moderatorer
andreas 80 skrev:Vet ju inte vad du har för motor i din bil.har inte något märkbart läckage på avgassidan.har 170 hk.har ej kört bilen mer än ca 5min.har kollat det jag kan på kontaktsidan
Men koden översätts till volvospråk ECM-220A & ECM-220F.
Om du är säker på att sonden är OK och av rätt typ, så kan det vara kablaget eller något luftläckage på avgassidan som kan skapa problem.
Spoiler »Spoiler »
andreas 80 skrev:Du har nollat koden efter bytet antar jag? Du behöver inte köra något för att radera den. Men det borde ta några minuter innan den ev. dyker upp igen. gör den det har du fortfarande problem.det är en bosch universal. koden kommer tillbaka direkt när jag försöker nolla den
Är det en orginalsond du satt dit?
andreas 80 skrev:Hmm är det inte Denso system i din? Någon annan kanske vet bättre.vad är LLM? När jag köpte den fick han mitt reg nr.vet ej vad han tittade på.
Men isåfall gå det inte med någon Bosch sond tyvärr.
Kolla vad det står för märke på din LMM så ser du snabbast vilket system din bil har.
andreas 80 skrev:LMM är LuftMasseMätare, den sitter precis bredvid luftburken på röret mot insuget.tack för hjälpen. återkommer när jag har kollat detta/janne
Men om du inte har en turbo så är jag relativt säker på att det är en Denso sond du skall ha och inget annat. Vet inte hur det är med den bakre, men den främre är väldigt känslig enligt vad jag läst här på forumet, och det går knappt med något annat än orginal där.
Ring annars till Volvo och fråga vilken typ av sond det är som du skall ha i din bil.
Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]