Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xcrookie
Hei,
min V70XC 02 (2,4T) har begynt å fuske og lampen for motorfeil lyser i dashen. Ingen andre lamper lyser. Det kan virke som den går på 3 sylindre. Er det noen som har erfaring med hva dette kan være? ?:-/
Den har forresten gått 16000 og siste service ble tatt på 14600 mil.
Kan det ha noe med veivhusventilasjonen å gjøre? Den skal jo renses på neste service.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Rättade till rubriken
av Gandalfi
Hade ett liknande fel på min XC90 2.5T för ett tag sedan, efter felsökning hos Volvo så lagade bilen sig själv.......mekanikern hade monterat ner hela turbon och provtryckt den, inga felvärden. Efter det att han satte ihop allt igen så funkade allt normalt. Hans teori var att wastgatearmen hade hängt sig och därför inte öppnade och stängde som den skulle, och efter det att han varit och skruvat på sakerna så lossnade den. Symtomen var att bilen kändes som en 140hk motor innan jag lämnade in den, fullständigt orkeslös. Efteråt som vanligt igen, kan ju vara värt att kontrollera om armen hängt sig, i så fall en billig fix!!
av xcrookie
Gandalfi skrev:Hade ett liknande fel på min XC90 2.5T för ett tag sedan, efter felsökning hos Volvo så lagade bilen sig själv.......mekanikern hade monterat ner hela turbon och provtryckt den, inga felvärden. Efter det att han satte ihop allt igen så funkade allt normalt. Hans teori var att wastgatearmen hade hängt sig och därför inte öppnade och stängde som den skulle, och efter det att han varit och skruvat på sakerna så lossnade den. Symtomen var att bilen kändes som en 140hk motor innan jag lämnade in den, fullständigt orkeslös. Efteråt som vanligt igen, kan ju vara värt att kontrollera om armen hängt sig, i så fall en billig fix!!
Takk for tips. Det høres ut som den fusker allerede på tomgang. Vet du om din gjorde det?
av Gandalfi
Ja den svajade lite, typ ner till 500rpm och sedan upp igen, ner och upp..sen gasade jag till lite och då blev den normal.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Om WG-armen kärvar, fastnat i ett öppet läge är det tvårblås genom turbon och bilen gå som en sugis men den behöver inte gå oijämt eller maskinellt dåligt, det är kusarna som saknas. Det vanligaste när bil pendlar i varvtal är läckage på luftsidan.
Man kan prova att rycka/dra lite lätt i armen in till trubon och se om den rör på sig. Nu vet jag inte riktigt hur wastegaten är byggd på volvo men på vissa saab-modeller kunde man ansluta en vakuumslang till wg-armen och pumpa upp tryck med ett ventilgummi och en cykelpump. Rörde sig armen så kärvar den inte och membranet är tätt. Treyckklockornas membran hade en tendens att läcka speciellt vid mappning.
av svda
Fuska är norrmännens träffsäkra sätt att beskriva ett en motor misständer.
Jag tror inte på vevhusventilationen. Tändstift eller kanske mer troligt en tändspole skulle jag gissa på.

Om du känner någon med samma bil kanske du kan låna en spole och prova. Om du kör bilen med fuskande tändning riskerar du att elda upp katalysatorn.
Användarvisningsbild
av hollan
läs ut felkoder du får felkod på misständning om en spole eller t-stift är dålig t-spolar har man bytt en del när dom har börjat komma upp i dom miltalen som trådskaparens bil har gått men som sagt läs felkoder så har du något att gå på
av xcrookie
svda skrev:Fuska är norrmännens träffsäkra sätt att beskriva ett en motor misständer.
Jag tror inte på vevhusventilationen. Tändstift eller kanske mer troligt en tändspole skulle jag gissa på.

Om du känner någon med samma bil kanske du kan låna en spole och prova. Om du kör bilen med fuskande tändning riskerar du att elda upp katalysatorn.
Takk for tips. Misstending låter riktig. Da er det sikkert best å få hentet den til verksted. Jeg har allerede kjørt et par km med feilen, så det er nok lurt å begrense skaden.
Vet du om spolen sitter lett tilgjengelig?
av xcrookie
hollan skrev:läs ut felkoder du får felkod på misständning om en spole eller t-stift är dålig t-spolar har man bytt en del när dom har börjat komma upp i dom miltalen som trådskaparens bil har gått men som sagt läs felkoder så har du något att gå på
Takk. Da må jeg ha spesialutsyr som PC /kabler og software ikke sant? Eller er det en annen måte å finne ut om det er en t-spole?
Senast redigerad av 2 xcrookie, redigerad totalt 0 gång.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]