Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Semperfi
Köpte nyligen en xc70 -05 som endast rullat 6500 mil.
Men märkte en konstig sak i ratten när jag körde i svaga kurvor samt svängde, ett ryckande som typ gunga farm och tillbax.
Kontakta min vän på volvo som konstaterade att detta var förmodligen styrväxlen.
Ringer då till handlaren jag köpt bilen av och meddelar detta, Skall då få svar inom några timmar. Inget svar ringer i gen och han ber mig återkomma. Har nu ring han 6 ggr, Sista gången blev jag irriterad och fråga vad som var problem, han svara då att han var själv, och inte hinner med.
Berättar då att jag har fått en offert på jobbet på 12500 kr, då säger han att det kan han nog inte gå med på.
Vad ska du göra då? Vi ska ordna detta säger han bara.
Kan ju inte åka 30 mil för att dom ska lösa problemet, vilket jag blev lovad om att slippa om problem skulle uppstå.
Vad har jag för rättigheter?
Användarvisningsbild
av Fisch
Då gäller konsumentköplagen.
Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för bilen ifråga med hänsyn till dess ålder och körstäcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet.
Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Detta innebär att om säljföretaget genom en varudeklaration eller testprotokoll kan visa att ett fel inte fanns vid köpet så går företaget fritt från ansvar. Vidare innebär det att felets art kan vara sådant att det framstår som klart att det inte fanns vid köpet.
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/felpabilen.aspx
av Nilson
Är ingen storhandlare av bilar men dom två senaste har jag köpt på bilfirma med en mrf garanti och då åker jag och besiktar bilen efter köp.
Garantin gäller bla för det som det blir en tvåa på i besiktningsprotokollet.
Man kan välja mellan en skarp besiktning då man måste ombesiktiga en tvåa eller en frivillig.
Bilen måste även besiktas igen sen i rätt inställelse period men för en kostnad på 300kr får man en enkel genomgång av bilen och felen åtgärdade.
Första bilen jag köpte var en V70-98 med spricka i grenröret och nån spindelled, kostnad 15000.
Nu senast på andra bilen en styrled, kostnad 2000.
Ta en besiktningstid omgående och besikta bilen så får du ett protokoll på felet och då är det nog lättare att diskutera utifrån det för blir det bara en tvåa så är det lugnt.
av Semperfi
Bilen är nybesiktigad.
Men detta märk ju ej på någon vanlig besiktning.
Hans attityd retar mig, han ska få till på onsdag på sig,ska väl inte behöva att ta bilen dit jag köpt den e ju 30 mil oxh att vi kom överens om att kunna lösa ev prob på min hemmaplan. Ska ringa ARN i norgon och höra va dom säger..
Annars tar nog bilförsäkringen kostnaden.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
ARN kan inte ge dig råd men ring din konsumentvägledare för ju mer du vet detso mer välvillig kommer säljaren att vara när han ser att du har kunskap och uinte attityd. Är säljaren ansluten MRF-handlare?
Användarvisningsbild
av CarMan
Är firman medläm i MRF så måste han följa ARN:s beslut (kan var bra att veta innan man köper bil)
ARN ger bara en rekomendation, så om du ska får rätt mot nån annan kan det innebära att du även måste ta det den hårda vägen genom rätegång...

Men du har i detta fall konsumentköplagen på din sida. så du har all rätt att få det åtgärdat.
Du kan bli tvungen att åka till handlaren för at han ska åtgärda det (det är han som bestämmer det!) men du har rät till ersättning för resan.
av Nilson
Ja då får nog räkna med att ta bilen till han.
Jag tror att dom har rätt att åtgärda felet själva.
Mina har jag alltid fått ta in till dom.
Hur nybesiktad var bilen?
Min var besiktad för 3mån sen och nu hittade dom en styrled.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]