Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Hej!
Min S80 har falsklarmat lite nu. Står endast "larm utlöst kontrollera bil". Jag har splirrans nytt bilbatteri och nytt batteri i fjärren. Jag gick ut satte i nyckeln i tändningen läge 2 låste sedan men den börjar larma efter några minuter. Finns det potentiella felkällor man kan kolla själv?
Senast redigerad av 1 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Brukar ju stå batterinivå låg larmsirén, eller det stod så på min gamla 9-5. Går väl inte att byta larmsirens batteri utan hela enheten.
Men det borde inte stå larm utlöst kontrollera fordon då. Verkar ju som en deckare löst. Har stängt av kupésensorn så får vi se.
Användarvisningsbild
av greeeken
dieselmagnus skrev:Brukar ju stå batterinivå låg larmsirén, eller det stod så på min gamla 9-5. Går väl inte att byta larmsirens batteri utan hela enheten.
Men det borde inte stå larm utlöst kontrollera fordon då. Verkar ju som en deckare löst. Har stängt av kupésensorn så får vi se.
Vad jag vet står det inget i displayen om lågt batteri för larm.
Är batteriet lågt så falsklarmar den. Detta är vad jag läst mig till.
Det går att bytta batteriet. Har sett ett mektipps om hur men det är bra bökigt att göra så. Så det enklaste är att bytalarmsiren.
av m2c
Hade precis de symptomen när min larmsiren pajjade.
Lätt att kolla dock, larma bilen. Vänta några minuter och lås upp bilen med nyckeln i dörrlåset.
För mig lät inte sirenen alls utan bara blinkersen gick.
Användarvisningsbild
av MartinS
Man borde väl kunna läsa ut vilken sensor som larmat kan man tycka?

/Martin
av DaXX
Har själv en S80 och när min bil började falsklarma enligt det du uppger så fungerade min siren och blinkandet likaså. Efter ett
tag lämnade jag in bilen och installerade en nivåsensor och när jag fått hem bilen och skulle testa om det fungerade så kom det endast ett
svagt kvittrande från sirenen. Fick till svar att batteriet i sirenen håller ca 10 år. Efter sirenbyte försvann falsklarmandet.

Du sa att din siren tjuter, men det gjorde min med i början när den falsklarmade. Testa att stänga av larmet i kupén via knappen och
se vad som händer. Falsklarmar den inte då så kan det mycket väl vara något annat än sirenen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Gjorde som du sa om kupé-sensorn. Bilen larmade inte på hela dagen. Har även aktiverat rörelsesensorn och den larmar inte nu heller. Bilen gjorde så för ca 1 år sedan och larmet har fungerat utmärkt. Ska nog åka till Volvo och se vilken sensor somn larmat.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]