Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att ha läst i någon tråd att bränsleförbrukningen skulle sjunka om man växlade själv så provade jag det.
Och se på fn! :shock:
Snittet ligger nästan en deciliter under vad den skulle dra om jag hela tiden hade kört i D.

Volvos automatlåda är lite underlig i D-läget tycker jag.
Den använder sig oftast av 4:an bara mellan ca 43-60 km/h.
I praktiken har 4:an ett arbetsområde av max 15 km/tim, i 60 km/h prick åker ju 5:an i.
Om jag t.ex. långsamt saktar ner så tvingar den i 3:an tidigt och låter varven ligga strax under 2000 istället för att glida vidare på 4:an, oavsett om det lutar nerför. Underlig programmering...

När jag växlat själv har jag använt lägre varv och tidigare växlingspunkter än vad bilen skulle tillåtit i D-läget, det är nog därför förbrukningen sjönk så pass.

En fråga..
Om jag växlar upp tidigt och vid lugn körning låter bilen åka på momentomvandlaren t.ex. att jag kör på 4-5:an redan från 30-40 km/h, kan det vara skadligt på något sätt?
Ingen kul körning , men bränslebesparande. Det påminner om att köra en gammal DAF med variator..:wink:
Jag tror visserligen inte det kan belasta lådan på något sätt, vad tror ni?
Det där att den inte växlar upp efter i vissa lägen är väl en tänkt motorbromsning, har iaf jag förstått det som. Om man t.ex. gasar på hårt och sen släpper gasen så håller den kvar en lägre växel än den borde. Viss motorbroms är bra och nödvändig på en automat. Exakt hur lådan är konfigurerad när det gäller den saken har jag dock inte förstått.

Det är ingen fara att växla själv och tidigare än automatlådan hade gjort, lådan är ju spärrad så att man inte kan köra på för höga/låga varv. Det har du säkert märkt om du glömt växla ner manuellt nån gång :)
Tartryffel skrev:Viss motorbroms är bra och nödvändig på en automat.
Det stämmer. Men det jag menar är följande scenario:
Läge D. Man kör t.ex. knappt 45 km/tim jämn fart på plan väg med väldigt lite gaspådrag, lådan ligger i 4:an och det rullar lätt och fint.
Utan förändring i vare sig lutning eller gaspådrag kan den då växla ner till 3:an, med följd att varven hoppar upp till ca 1800-1900 och jag måste gasa på mer för att behålla samma fart,
och förbrukningen hoppar därmed upp 1 dl.
Vad "tror" lådan egentligen? Att jag håller på att förbereda en omkörning?
Det är kanske detta som menas med att steptroniclådan är lite hetsig i jämförelse med den föregående lådan.
kvantskum skrev:
Tartryffel skrev:Viss motorbroms är bra och nödvändig på en automat.
Det stämmer. Men det jag menar är följande scenario:
Läge D. Man kör t.ex. knappt 45 km/tim jämn fart på plan väg med väldigt lite gaspådrag, lådan ligger i 4:an och det rullar lätt och fint.
Utan förändring i vare sig lutning eller gaspådrag kan den då växla ner till 3:an, med följd att varven hoppar upp till ca 1800-1900 och jag måste gasa på mer för att behålla samma fart,
och förbrukningen hoppar därmed upp 1 dl.
Vad "tror" lådan egentligen? Att jag håller på att förbereda en omkörning?
Det är kanske detta som menas med att steptroniclådan är lite hetsig i jämförelse med den föregående lådan.
Enda två lägena min gör så är om bilen är iskall, då vill den inte gå på så låga varv, eller om varvet är för lågt för att den ska klara fyran och därmed växlar ner av säkerhetsskäl.
Har aldrig varit med om att min bil växlat ner 4 -> 3 på plan väg i jämn fart utan att ha rört gasen.
Gandalfi skrev:Låter intressant, har hört om det där tidigare. Men aldrig riktigt trott på det, ska nog prova jag med.
Gör det. lägg t.ex. i 4:an vid 35 km/h och 5:an redan vid 50 km/h och bara glid vidare. Då ser du att momentanförbrukningen sjunker med 1 dl minst. Vid pumpen kommer du att lyfta på ögonbrynen.
MEN det kräver att du kör medvetet ekonomiskt, inte biltjuvstakter alltså. :)
Tartryffel skrev: Enda två lägena min gör så är om bilen är iskall, då vill den inte gå på så låga varv, eller om varvet är för lågt för att den ska klara fyran och därmed växlar ner av säkerhetsskäl.
Har aldrig varit med om att min bil växlat ner 4 -> 3 på plan väg i jämn fart utan att ha rört gasen.
Prova att ligga med snålgas och glida i 43-45 km/h på plan väg och se vad som händer.
Min verkar ha en inprogrammerad växlingspunkt i den hastigheten, d.v.s. den ska prompt växla ner oavsett hur lätt det går och hur lite belastning den har.
Vi kanske har olika mjukvara i bilarna. Har du fått någon uppdatering på Volvo nyligt eller så?
kvantskum skrev:
Gandalfi skrev:Låter intressant, har hört om det där tidigare. Men aldrig riktigt trott på det, ska nog prova jag med.
Gör det. lägg t.ex. i 4:an vid 35 km/h och 5:an redan vid 50 km/h och bara glid vidare. Då ser du att momentanförbrukningen sjunker med 1 dl minst. Vid pumpen kommer du att lyfta på ögonbrynen. :)
Tartryffel skrev: Enda två lägena min gör så är om bilen är iskall, då vill den inte gå på så låga varv, eller om varvet är för lågt för att den ska klara fyran och därmed växlar ner av säkerhetsskäl.
Prova att ligga med snålgas och glida i 43-45 km/h på plan väg och se vad som händer.
Min verkar ha en inprogrammerad växlingspunkt i den hastigheten, d.v.s. den ska prompt växla ner oavsett hur lätt det går och hur lite belastning den har.
Vi kanske har olika mjukvara i bilarna. Har du fått någon uppdatering på Volvo nyligt eller så?
Senaste uppdateringen jag gjorde var i maj, då körde jag en total uppdatering i samband med service.
Men du menar att du först får den att växla upp till fyran och efter ett tag kliver den ner till trean igen?
Tartryffel skrev: Men du menar att du först får den att växla upp till fyran och efter ett tag kliver den ner till trean igen?
Nej, inte om jag accelererat upp till t.ex. 45-50 och ligger där.
Detta händer om jag låter farten långsamt sjunka ner till stadiga 43-45 km/h, istället för att då leva på det fina vridet så växlar den prompt ner till 3:an och varvar ca 1800.
Det skulle väl vara förståeligt med en 1,6l bensinare och 120nm i vrid, inte med en maffig Volvodiesel.

Jag kanske ska kolla med Volvo om det finns någon mjukvaruuppdatering till lådan?

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]