Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Försiktigare körning, koll så alla förbränningsrelaterade komponenter är ok, sänkning, smalare däck.
Tror inte det finns ngn "eco" programvara till den direkt.
/greenbay
Chippa och kör lugnt. Chippade min V70XC och förbrukningen sjönk 1dl om man körde lugnt och landsväg. Men mer ästar tenderar till högre förbrukning. Annars är det i med ordentligt med luft 3 bar på 16" 3,5 på 17" kör jag med. Tanka 98 oktan eftersom du har turbo och kör ecodriving men glöm inte att använda bromsarna.
Energi-innehållet i BF95 brukar vara marginellt högre än i BF98, så det man vinner med BF98 är mest högre effekt.

Avstånd till framförvarande och anpassa hastigheten utan att bromsa har antagligen större betydelse. Min erfarenhet är att på 2,5 T stiger förbrukningen brant över 90 km/h. Ligger man under 90 går det att köra en V70 2,5 T 2WD manuell på under 0,7 l/mil.

Det mesta jag sett på min 2,5 T är 1,2 l/mil med 1500 kg 30 släp efter. Den resan var 50 km och inkluderade att passera genom centrala Stockholm med rödljus, men ingen kökörning.
Jag skulle vilja se en förbrukning på under 0,7l/mil med en tung stor bil som V70. Men jag ska inte gå in i några diskussinoer angående detta. Våra turbobilar är mappade efter bf98 och gå effektivare på detta. Jag gjorde lite beräkningar på detta med min gamla V70 2.5T. Jag tankade bf95 i tre tankningar och bf98 tre tankningar och körde samma sträcka på ungefär samma sätt och fick en besparing av bränsle på ca 7%. Sedan är bf98 ca 4% dyrare i inköp men det blev en besparing på ca 3%. Inte mycket men jag anser det vara dumsnålt att inte hälla i 98 på en turbo. Som sagt helt ovetenskapligt men men.
Som jag skrev på ett annat forum:
...och med de ynka centilitrarna man i praktiken kan spara på chipstrim tar måååånga mil att köra in. Man skall nog inte ta allt för allvarligt på trimföretagens diagram och lockande löften.

Skall du spara brännstoff har du valt fel bil. Är den manuell eller automat? Är den manuell så kan du sänka förbrukningen en hel del, kanske uppåt 10 %, genom eco driving. Jag har själv testat det för ett gäng år sedan. VI gick en kurs på jobbet och jag sänkte min förbrukning med nästan 10 % på provbilen - en Volvo S60 2,4. Då körde jag ändå inte speciellt slösaktigt första gången. Kör man automat är det lite svårare att köra eco driving men har man Geartronic ökar möjligheterna en aning
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]