- tis 04 jan 2011, 11:46
XC90 2004, 15200mil med hela hylsor.....dock så bytte jag vinkelväxel i mellandagarna efter ett totalras. Fick reda på att det rullar hur många vinkelväxlar och Haldexar som helst där ute där folk ALDRIG kontrollerat oljenivån. Med otroligt dyra reparationer som följd, mecken som fixade min bil sa att det är förvånansvärt många som kör med mycket gammal olja eller för lite olja. Eller ännu värre, dessa i kombination!
Egentligen är det ju inte så svårt att räkna ut, kör man en bil som är mellan årsmodell 2001 och 2006 t.ex och vet att man aldrig kontrollerat oljan i vinkelväxeln eller i Haldexen. Så är ju oljan, förutsatt att det inte läcker, mellan 10 till 5 år gammal. Jag kommer hädanefter detta ras kontrollera oljan i både vinkelväxel och Haldex en gång om året, och det kommer bli inför vintersäsongen när drivsystemet används i princip varje gång man kör. Att oljan i dessa "drivklumpar" skulle vara någon evighetsolja köper jag inte för fem öre. Min fyrhjulsdrift fungerade också ända fram till raset...trodde jag i alla fall. Jag körde ut på snön och drog på, det drev fint framåt och när min fru körde iväg så kunde jag tydligt se att bakhjulen hjälpte till, men det var mest för syns skull. För jag hade både lite olja i Haldexen och vinkelväxeln som dessutom aldrig var bytt. Så gammal och för lite olja i Haldexen gjorde att den snurrade, men lååååångt ifrån optimalt, hade man mätt kraften i mina drivaxlar bak kontra en fullt fungerande så hade mina som sagt bara snurrat för syns skull.
Vilket också kändes när jag kom upp i lite hastighet, gör då svansade bakvagnen nått kopiöst. Förklaringen till det var att Haldexen inte orkade pumpa upp rätt tryck så drivaxlarna bak snurrade så som dom skulle, så bilen var i princip framljusdriven. Vilket inte fungerar på en så tung bil som är dimensionerad för att driva på alla hjul. Gammal och för lite olja i vinkelväxeln fram gjorde att oljuden jag trodde var hjullager, var en vinkelväxel som skrek efter olja, det fick det inte och totalrasade med flakbärgning från platsen som resultat. Det som jag tycker är lite konstigt är att när jag besiktigade den i våras så berömde besiktningsgubben bilen för att den var i så fint skick och helt snustorr under till, inte en fuktfläck någonstans. Ja, ja nu är det oljekontroller som gäller, så får den vara hur torr den vill undertill.
En sjöman väntar inte på medvind, han lär sig segla