Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvotomas
Är det vanligt på volvo v70 att abs styrenheten lägger av, min abs har det hänt något med, abs lampan tänds först sen kommer antispnnlampan och efter ett tag så tänds även motorlampan och bromslampan också. pratade med någon kille på volvo och han sa att det bruka reagera så när abs boxen lägger av, kan det stämma, när abs lampan tänds kommer det även upp service erfodras omgående på absen .
Användarvisningsbild
av andreas 80
Verkar inte vara helt ovanligt att abs styrenheten lägger av.
Om du söker lite så ska du se att det både finns en och annan som har problem.
Ev. kan det vara någon lödning inne i enheten som är dålig, då slutar det oftast med att man får köpa en ny om man inte vågar sig på att fixa det själv

Du bör naturligtvis kontrollera felkoder först, så det inte är något mindre fel.
av volvotomas
andreas 80 skrev:Verkar inte vara helt ovanligt att abs styrenheten lägger av.
Om du söker lite så ska du se att det både finns en och annan som har problem.
Ev. kan det vara någon lödning inne i enheten som är dålig, då slutar det oftast med att man får köpa en ny om man inte vågar sig på att fixa det själv

Du bör naturligtvis kontrollera felkoder först, så det inte är något mindre fel.
Ska till volvo i morgon onsdag och kolla felkoderna på den.
av volvotomas
Nu har jag kollat felkoder på bilen, och det visade på båda abs givarna fram är inte det lite märkligt att båda skulle bli dåliga på en gång. När jag körde till volvo och hem igen så tändes inga lampor alls (12 mil), jag vet inte om det kan beror på att det var varmare den dagen annars tänds dom nästan på en gång.
av volvotomas
dieselmagnus skrev:Kan bli glappokontakt vid fukt i kontaktstyckena.
Hej. Jag bytte abs kransarna fram i sommras pga att dom gamla hade gått av. Bruka det bli fukt vid kontakterna till absgivaren vid hjulet menar du, hur tätar man det.
av mikebike
volvotomas skrev:Jag bytte abs kransarna fram i sommras pga att dom gamla hade gått av.
När en ABS-krans spricker kan den slå mot ABS-givaren som börjar krångla.

Jag bytte en givare på min gamla bil och då gick den bra i flera månader innan den började krångla. Denna gång kollade jag noggrannare och upptäckte att en bit av kransen satt löst och slog till givaren ibland.
av volvotomas
Här har jag felkoderna på abs:n

abs-0011 hjulsensor vänster fram felaktig signal
abs-0012 hjulsensor vänster fram felaktig signal
abs-0093 kommunikation styrenhet kommunikation styrenhet
abs-0022 hjulsensor höger fram felaktig signal

På alla dom här felkoderna står det på status: att felkoden är ej funnen med okänd status

På kvittot står det felkoder abs 0011, 0012, 0022

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]